تهاتر ملک چیست و چه مزایایی دارد؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در معاملات معمول در ازای پرداخت پول، کالا یا خدماتی دریافت می‌شود اما در معاملات تهاتر، افراد در مقابل کالایی که دریافت می‌کنند، کالایی دیگر را به طرف مقابل می‌دهند.
تهاتر ملک چیست

گاهی مالک یک زمین یا ساختمان، انجام معامله را به صورت غیرنقدی ترجیح می‌دهد که در این صورت تهاتر یک گزینه مطلوب برای او تلقی خواهد شد. اگر قصد آشنایی بیشتر با تهاتر ملک را دارید، با دلتا مگ همراه باشید.

کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است تا بسیاری از متقاضیان مسکن به تهاتر ملک روی‌ آورند. باوجود شرایط اقتصادی فعلی و نبود متقاضی، شرایط به نحوی تغییر کرده است که برخی از مالکان یک آپارتمان با متراژ بالا با چند واحد کوچک‌تر مسکونی اقدام به تهاتر می‌کنند.

شرایط تهاتر ملک چیست؟

شرایط تهاتر ملک چیست؟

به طور کلی در تهاتر شرط این است که زمان پرداخت دو دِین، محل پرداخت و جنس موضوعی این دو با هم یکسان باشد.

اما اختلاف در زمان و محل پرداخت بدهی، مانع وقوع تهاتر املاک است. مگر اینکه هزینه پرداخت در محل مورد نظر، توسط شخص دیگری انجام شود و یا یکی از طرفین معامله از حق خودش که پرداخت بدهی در محل مشخصی بوده است، بگذرد.

به طور مثال دو نفر از یکدیگر مبلغی طلب دارند ولی تاریخ سررسید یکی از آن ها زودتر از دیگریست. در چنین حالتی هم شرایط تهاتر املاک وجود ندارد! مگر اینکه شخصی که زمان بیشتری برای پرداخت بدهی خود دارد، از این مدت زمان صرف نظر کرده باشد، که در چنین شرایطی تهاتر امکانپذیر است.

مطلب پیشنهادی:  کاهش عرضه مسکن در بازار اجاره

مزایای تهاتر ملک

یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع معامله افزایش سرعت انجام کار است زیرا معامله به سادگی و بدون این که لازم باشد ملک به فروش برسد و زمانی صرف پیدا کردن ملک جدید برای خرید شود صورت می‌گیرد.

با تهاتر ملک می‌توان گفت که ریسک خرید و فروش کاهش پیدا خواهد کرد. از آنجایی که بازار اقتصادی در ایران بسیار متلاطم است گاهی در فاصله زمانی پیدا کردن یک ملک جدید برای خرید فرد ممکن است با افزایش قیمت در بازار املاک مواجه شده و ارزش پول نقد او کم شود.

گاهی سازندگان برای ادامه ساخت ملک نیاز به مصالح ساختمانی دارند و نقدینگی آنها کافی نیست. بدین ترتیب می‌توانند تهاتر را به صورت تعویض ملک با مصالح مورد نیاز خود با ارزش برابر انجام دهند. در این حالت دو طرف معامله سود می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات مهمی که هنگام «قرارداد اجاره» باید به آن توجه کنید» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …