نکات مهمی که هنگام «قرارداد اجاره» باید به آن توجه کنید

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این گزارش قصد داریم به نکاتی که در هنگام قرارداد اجاره لازم است که موجر به آن توجه جدی داشته باشد اشاره کنیم.
معامله بر املاک

به گزارش دلتا مگ، اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از مفهوم اجاره مسکن ارائه دهیم، باید بگوییم زمانی که یک فرد از مال دیگری برای مدتی معین استفاده می‌کند و بهای آن را می‌پردازد، اجاره می‌گویند؛ البته اجاره تنها مختص به مسکن و ملک نیست و در زمینه‌های مختلف این کار انجام می‌شود.

اما مهم‌ترین مسئله‌ای که در ارتباط با اجاره وجود دارد، نحوی تنظیم قرارداد است که باید اطلاعات جامع و کافی برای جلوگیری از عواقب احتمالی آن داشته باشید. در ادامه با نکاتی که به شما در روند تنظیم این قرارداد کمک می‌کنند، آشنا خواهید شد.

اطمینان حاصل کردن از «صحت مدارک»، یکی از مهمترین اقداماتی است در نحوی تنظیم قرارداد اجاره باید مورد توجه قرار دهید. لازم است که حواستان را جمع کرده و از بابت صحت و اعتبار مدارک ارائه داده شده توسط طرف مقابل قرارداد اطمینان حاصل نمایید.

نکته بعدی که باید نسبت به آن توجه کنید «تعیین مدت زمان اجاره» است. این موضوع در حالی مورد تاکید قرار گرفته که در بسیاری از موارد صاحب ملک و مستاجر بر سر زمان تخلیه با یکدیگر دچار اختلاف شده و مشکلاتی در این رابطه پیش می‌آید. از این رو بهتر است که قبل از امضای قرارداد این موضوع را مورد توافق قراردهید و حتما در قرارداد ذکر نمایید.

اغلب قراردادهایی که در حوزه مسکن بسته می‌شود یکساله است و از همین رو مستاجر بعد از اتمام زمان اجاره ملزم به تخلیه خانه است. البته هیچ صاحب ملکی اجازه اینکه مستاجر خود را قبل از پایان قرارداد از ملک بلند کند را ندارد؛ مگر به صورت توافق دو طرفه و رضایت موجر.

مطلب پیشنهادی:  موارد مهم در تنظیم متن قرارداد اجاره

البته گفتنی است که چنانچه میان مستاجر و صاحب ملک توافقات لازم صورت پذیرد، امکان تمدید قرارداد وجود داشته و از این بابت هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت.

نکاتی مهم هنگام قرارداد اجاره

همانطور که می‌دانید «تعیین بهای اجاره براساس ارزش ملک» صورت می‌گیرد به همین جهت ضروری است که قیمت ملک با امکانات ملک همخوانی داشته باشد. پس از اطمینان از این موضوع اقدام به امضای قرارداد کنید.

مستاجران توجه کنند که تعیین اجاره بها یک ملک بر اساس تعداد واحد ساختمان، امکانات، دسترسی شهری،  خوش ساخت بودن ملک، عدم وجود خرابی‌های مشکل ساز نظیر پوسیدگی لوله‌ها و موارد مشابه، وجود آسانسور،  وجود پارکینگ و انباری، سن بنا، موقعیت جغرافیایی انجام می‌شود.

با توجه به مطالب گفته یکی‌دیگر از اقداماتی که در راستای تنظیم قرارداد اجاره باید انجام دهید این است که در مورد قیمت نهایی اجاره خانه با صاحب ملک توافق کرده و عین مبلغ توافق شده را در قرارداد ذکر نمایید تا در آینده مشکلی از این بابت پیش نیاید.

نکاتی مهم هنگام قرارداد اجاره شامل موارد زیر است:

  • اطمینان از صحت مدارک
  • تعیین مدت زمان اجاره
  • تعیین بهای اجاره براساس ارزش ملک
  • توافق قیمت نهایی و درج در قرارداد

مطالعه بیشتر: مطلب «نکات مهم تنظیم قرارداد ملکی» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …