ساخت هر متر خانه در تهران با 15 میلیون تومان

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هزینه تمام شده ساخت مسکن در روزهای اخیر به زعم بسیاری از سازندگان رشد چشمگیری داشته و حتی برخی از آنها معتقدند با هزینه‌های فعلی، نه تنها حاشیه سودی برای سازنده باقی نمی‌ماند، بلکه زیان هم خواهند کرد.
قیمت آپارتمان نوساز در تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از یکتاپرس، یک فعال صنعت ساختمان اعلام کرد که قیمت تمام شده ساخت هر متر خانه در تهران به متری ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری ۱۱ بهمن امسال اعلام کرد: هزینه ساخت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی سازمان برنامه و بودجه، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در آخرین روزهای تصدی این سمت، قیمت ساخت و ساز املاک مسکونی را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت هر متر مربع مسکن یک و ۲ طبقه متری ۶.۲ میلیون و تومان و ۳ تا ۵ طبقه نیز متری ۷.۱ میلیون تومان است.

می‌توان نتیجه گرفت که هزینه اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه برای قیمت تمام شده ساخت و ساز نهضت ملی مسکن، احتمالاً در سال‌های آتی با تعدیل قیمت مواجه خواهد شد.

قیمت تمام شده ساخت هر متر خانه در تهران

قیمت تمام شده ساخت هر متر خانه در تهران

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: قیمت تمام شده ساخت مسکن در تهران بدون احتساب زمین، متری ۱۵ میلیون تومان است

مطلب پیشنهادی:  ساخت مسکن استیجاری برای شهروندان

خشایار باقرپور کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: همه نهاده‌های ساخت و ساز اعم از قیمت زمین، مصالح ساختمانی، ماشین آلات، حقوق، بیمه و دستمزد کارگران، عوارض صدور پروانه ساخت و همچنین هزینه فرصت و تورمی که روی آن بارگذاری می‌شود در قیمت تمام شده ساخت مسکن مؤثرند.

فعال صنعت ساختمان ادامه داد: بیشترین نقش در هزینه‌های ساخت و ساز را زمین به خصوص در تهران و کلانشهرها بر عهده و در رتبه دوم نیز همین فرصت از دست رفته و زمان طولانی صدور پروانه قرار دارد.

باقرپور اظهار کرد: بر اساس هزینه‌های امروز، کمتر از متری ۱۵ میلیون تومان نمی‌توان مسکن سازی کرد آن هم صرفاً در بنای نرمال که نه خیلی با کیفیت باشد و نه خیلی بی کیفیت؛ همین خانه‌هایی که بعد از ۳۰ تا ۳۵ سال کلنگی می‌شوند، هزینه متراژ مفید آن کمتر از ۱۵ میلیون تومان تمام نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «260 هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در تهران» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …