زمین رایگان دولتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

0
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی زمین رایگان تنها در شهر‌هایی با جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر و غیر کلانشهر به افرادی که فرزند سوم آن‌ها بعد از تصویب قانون تعالی جمعیت به دنیا بیاید تعلق می‌گیرد.
زمین رایگان دولتی

بنابر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است به خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند، زمین رایگان دولتی اعطا کند. اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که دولت به چه کسانی زمین رایگان می‌دهد؟ برای آگاهی از جزئیات این قانون تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

زمین رایگان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

برای اعطای زمین به خانواده‌ها دو شرط اعلام شده است. یکی اینکه زمین دولتی در منطقه موردنظر وجود داشته باشد و دوم اینکه خانواده فرزند دیگری داشته باشد، بدان معنا که فرزند تازه متولد شده فرزند سوم خانواده باشد. براساس ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت این زمین به خانواده‌هایی که فرزند سوم آنان پس از ابلاغ قانون به دنیا بیاید، تعلق می‌گیرد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جواب این سوال که مسکن رایگان به چه کسانی تعلق میگیرد، در روز ۲۴ بهمن در حاشیه جلسه هیئت وزیران اعلام کرد، تولد فرزند چهارم شرط اعطای این زمین است.

در صورتی که روز گذشته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته زمین رایگان به خانواده‌هایی که فرزند سوم آن‌ها بعد از تصویب و از زمانی که قانون تعالی جمعیت اجرا شده به دنیا آمده باشد، تعلق می‌گیرد.

زمین رایگان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

 زمین رایگان دولتی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

اختلاف در اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر ابهاماتی را در ذهن مخاطبان به وجود آورده است. گرچه متن قانون تولد سومین فرزند را شرط اعطای زمین رایگان می‌داند، اما وزیر راه در اظهارات خود تولد فرزند چهارم را شرط اعطای زمین رایگان به خانواده‌ها اعلام کرده است.

محمودزاده در توضیح این اختلاف در اظهارنظرها گفت: موضوعی که وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص زمین رایگان به خانواده‌هایی که فرزند چهارم خود را به دنیا می‌آوردند، مربوط به پیشنهاد معاونت زنان ریاست جمهوری بوده و مربوط به هفته گرامیداشت زنان و تکریم خانواده بوده است.

به گفته معاون مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در قالب این پیشنهاد بانوانی که در هفته تکریم خانواده، فرزند چهارم خود را به دنیا آورده باشند یا دارای چهار قلو هستند، زمین به آن‌ها داده می‌شود و این یک طرح ویژه در آن هفته بوده است.

مطلب پیشنهادی:  آیا هر روز 2740 واحد مسکونی ساخته می شود؟

محمودزاده می‌گوید: طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به افرادی که در کلان شهر‌ها ساکن هستند، زمین رایگان تخصیص داده نمی‌شود و تنها در شهر‌هایی با جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر و غیرکلانشهر به افرادی که فرزند سوم آن‌ها بعد از تصویب قانون تعالی جمعیت به دنیا بیاید، زمین رایگان تخصیص داده می‌شود.

طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این طرح در شهر‌هایی که دارای زمین دولتی است، اجرا می‌شود و به زودی شرایط متقاضیان در سامانه ثمن بارگذاری خواهد شد.

 مراحل ثبت‌نام در “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت”

 مراحل ثبت‌نام در “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت”

  • ورود به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir/ و انتخاب گزینه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن
  • مطالعه کامل شرایط و ضوابط، در انتها انتخاب گزینه “متن بالا را مطالعه کرده و می‌پذیرم.
  • وارد کردن کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی و انتخاب گزینه “مرحله بعد”
  • وارد کردن اطلاعات شخصی و انتخاب گزینه ” متقاضیان دارای سه فرزند (قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) ” ذیل اطلاعات سرپرستی
  • تکمیل سایر مراحل ثبت‌نام

واگذاری زمین رایگان در جزیره ابوموسی

طرح جوانی جمعیت، تنها طرحی نیست که در طی آن به مشمولان زمین رایگان تعلق می‌گیرد. دولت طرح های دیگری نیز در نظر دارد که با استفاده از آنها، می‌توان زمین رایگان دریافت کرد.
یکی دیگر از طرح‌های مزبور، این است که دولت به شرط اقامت دائم در جزیره ابوموسی، زمین رایگان به متقاضیان می‌دهد. این طرح که در قالب طرح نهضت ملی مسکن ارائه شده، زمین‌های ۳۰۰ متری را در نظر گرفته تا به متقاضیان واگذار نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …