اخذ مالیات از خانه های خالی به کجا رسید؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سازمان امور مالیاتی در واکنش به گزارش دیوان محاسبات مبنی بر صفر بودن عملکردها در اجرای مالیات خانه های خالی و گران قیمت، اعلام کرد که این سازمان طبق قوانین به تکالیف خود عمل کرده و برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانه لوکس و ۵۶۸ هزار خانه خالی قبض مالیاتی صادر شده است.
مالیات از خانه های خالی

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصاد آنلاین، سازمان امور مالیاتی اخیرا به موضوع اخذ مالیات از خانه های خالی و گران واکنش نشان داد و اعلام کرد: مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت، بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مشمول مالیات شناسایی و مالیات مربوط به آنها به همراه اطلاعات واحد مسکونی و مالکان ذی‌ربط، در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده و بارگذاری شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی تعداد ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی احصاء شد که بالغ بر ۴۸۸ هزار واحد از آنها در شهرهای بالاتر از صد هزار نفر جمعیت بوده و مشمول پرداخت مالیات شده است.

مالیات این واحدها محاسبه و در درگاه خدمات الکترونیک سازمان به نشانی My.Tax.gov.ir اطلاع‌رسانی شده است. حسب بند (۹) دستورالعمل فوق‌الذکر مالک یا مالکان واحدهای مشمول مالیات مکلف به پرداخت مالیات حداکثر یک ماه پس از اعلام سازمان هستند.

بنابراین، سازمان امور مالیاتی کشور حسب قوانین و مقررات موضوعه به تکالیف خود عمل کرده و امید است مؤدیان مالیاتی به تکالیف خود در پرداخت مالیات‌های متعلقه اقدام کنند، در غیر این صورت سازمان برابر مقررات موجود نسبت به وصول مالیات‌های تعلق‌گرفته، اقدام خواهد کرد.

مالیات از خانه های خالی و گران

خانه‌های لوکس کدامند؟

طبق این گزارش، براساس قانون بودجه سال جاری صاحبان خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان و باغ ویلاهای گران قیمت باید مالیات بپردازند که البته واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت و در حال تملک از این مالیات معاف هستند.

مطلب پیشنهادی:  نشانه های کاهش تورم در بازار مسکن

در این راستا، نرخی که در قانون برای این خانه‌ها در نظر گرفته شده، به شرح زیر است:

  1. نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار
  2. نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار
  3. نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار
  4. نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار
  5. نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

از سوی دیگر، طبق قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته نیز، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

مطالعه بیشتر: مطلب «با بودجه نیم میلیارد تومان کجا می‌توان خانه خرید؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…