هدف از تشکیل تعاونی مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به اینکه قانون هیچ گونه محدودیتی برای اشخاصی که می‌توانند اقدام به تشکیل تعاونی کنند تعیین نکرده است، بنابراین تشکیل تعاونی توسط هر شخصی امکان پذیر است.
تعاونی مسکن

در این مطلب از دلتامگ قصد داریم شما را با تعریف تعاونی مسکن و هدف از تشکیل تعاونی مسکن را برای شما شرح دهیم. تا پایان با ما هوراه باشید.

تعاونی مسکن چیست؟

از نظر قانون هدف از تشکیل تعاونی مسکن، تهیه زمین، ساختمان و آپارتمان‌های مسکونی و واگذاری آن‌ها بصورت نقد یا اقساط به اعضای خود انجمن است. افراد در این مجمع به دور یکدیگر جمع می‌شوند و بر روی یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند، در نهایت واحدهای ساخته شده را با توجه به متراژ بین اعضا تقسیم می‌کنند. مهم‌ترین وظایف تعاونی مسکن این است که صفر تا صد ساخت یک ساختمان از مراحل تهیه زمین تا دریافت پایان کار و سند بر عهده آن‌ها می‌باشد.

اهداف تعاونی مسکن

در بسیاری از موارد ارگان، نهاد یا سازمان‌های دولتی به منظور خانه‌دار‌کردن کارمندان خود زمینی را با قیمت بسیار پایین و بصورت اقساط ماهیانه ناچیز به کارکنان خود می‌دهد. افراد نیز بعد از دریافت زمین، باید تعاونی مسکن را تشکیل دهند تا بتوانند هزینه ساخت را تامین کنند.

در این تعاونی‌ها روند کار به این صورت است که زمینی را با 5 یا 10 درصد قیمت قولنامه می‌کنند و بعد در قراردادی که بین خریدار و سازنده بسته می‌شود، شرط می‌شود که مبلغ زمین طی 1 سال تسویه شود.

مطلب پیشنهادی:  احداث مسکن متقاضی محور اجرا می‌شود

سود تعاونی مسکن در چیست؟

سود تعاونی مسکن در چیست؟

اینگونه تعاونی‌ها در واقع با به تعویق انداختن ساخت و ساز نیز سود می‌کنند. بدین‌صورت که ابتدا 100 واحد را به فروش می‌رسانند و یک حق امتیاز نیز برای پروژه معین می‌کنند. در ادامه وقتی عملیات ساخت شروع نمی‌شود و یا به تاخیر می‌خورد واریزی اعضای قدیمی را به آن‌ها پس داده و جای آن‌ها اعضای جدید با قیمت جدید می‌گیرد.

اگر قصد خرید پروژه‌های تعاونی‌ساز دارید، حق شماست که مدارک و مستنداتی را نسبت به هر ادعایی را رویت کنید. اگر پروژه دارای وام است مدارک بانکی آنرا بخواهید و اگر زمین را تحویل گرفته یا خریده‌اند، باید اسناد آن‌را مشاهده نمایید و یا حتی در مورد امکانات، متراژ، اقساط و شفافیت مالی نیز در قرارداد خود بصورت مکتوب شرایط ذکر شود.

پیشنهاد مطالعه: عوامل تاثیرگذار بر آینده بازار معاملات مسکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …