عدم واکنش بازار مسکن به توافق برجام

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار مسکن در ایران فعلا به اعلام خبر تصمیم آمریکا برای بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی که ترامپ اعمال کرده بود واکنش خاصی نشان نداده است.
خرید ملک و مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، فعالان بازار مسکن می‌گویند به دلیل خاصیت دیرپذیری بازار مسکن ایران، اخبار امیدوارکننده درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای تاثیر چندانی در قیمت خانه ندارد.

مضافا اینکه متغیرهای اثرگذار بر بازار ملک از جمله قیمت نهاده‌های ساختمانی، نرخ دستمزد، نرخ عوارض شهرداری، مالیات و غیره نه تنها کاهش نیافته، بلکه طی یک سال گذشته روند صعودی داشته است.

وضعیت بازار خرید و فروش مسکن

بازار خرید و فروش مسکن در تهران، مقدار اندکی گرم است و به همین دلیل قدرت فروشندگان تا حدودی تقویت شده است. واسطه‌های ملکی از کمبود واحدهای با سن بنای کمتر از پنج سال و فایل‌های زیر قیمت خبر می‌دهند. قیمت‌ها افزایش نیافته، اما کاهش هم نشان نداده است.

با این حال هنوز می‌توان در بازار نیمه راکد فعلی آپارتمان‌های زیر قیمت خریداری کرد. برخی فروشندگان به هر دلیل خانه‌های خود را کمتر از عرف منطقه عرضه می‌کنند. مشاوران املاک می‌گویند، معمولا برای فایل‌های زیر قیمت، مشتری پیدا می‌شود. این خانه‌ها بعضا در مدت زمان کمتر از یک هفته به فروش می‌رسند.

بازار مسکن در ایران

قیمت مسکن در محله‌های مختلف

به طور مثال در محله تهرانپارس غربی که متوسط قیمت‌های پیشنهادی آن ۳۵.۵ میلیون تومان است، یک آپارتمان ۵۴ متری ۱۰ سال ساخت، دارای آسانسور و انباری به قیمت ۲۵.۳ میلیون تومان در هر متر مربع است.

قیمت نهایی این ساختمان یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان است. البته با وجود آن که میانگین نرخ‌های پیشنهادی در تهرانپارس غربی ۳۵.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است، طبق آمار بانک مرکزی در دی ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۸ که بخشی از محله تهرانپارس را نیز در بر می‌گیرد ۲۹ میلیون تومان است.

مطلب پیشنهادی:  حساب متقاضیان مسکن ملی خالی شد

در آگهی دیگری یک آپارتمان ۶۵ متری ۹ سال ساخت در محله پونک در غرب تهران با امکانات کامل شامل آسانسور، پارکینگ و انباری به قیمت ۲۸.۴ میلیون تومان در هر متر مربع به فروش می‌رسد. قیمت کل این خانه یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان است.

آرامش نسبی در بازار مسکن تهران

بازار مسکن شهر تهران از آذرماه سال گذشته تا کنون به آرامش نسبی رسید و دی ماه ۱۴۰۰ افزایش سالیانه قیمت‌ها۲۰ درصد اعلام شد. ثبات قیمت در بازار مسکن در شرایطی ایجاد شد که معاملات طی دو ماه اخیر مقداری افزایش یافت. به نظر می‌رسد بخشی از تقاضا با هدف حفظ سرمایه در مقابل تورم احتمالی آینده وارد بازار مسکن شده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت‌گذاری مسکن به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …