پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 1400

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت مسکن در تهران در دی ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد رشد داشته، اما بر اساس گزارش بانک مرکزی، آهنگ رشد آن نسبت به سال ۱۳۹۹ کند شده است. آیا می‌توان به کاهش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ امیدوار بود؟
کاهش قیمت خانه

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، قیمت مسکن در ۵ ماهه نخست دولت سیزدهم ۱۴٫۲ درصد افزایش یافته است. آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران نیز به رشد ۲۰٫۳ درصدی قیمت هر متر مسکن در دی ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره دارد.

البته بر اساس این گزارش، رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در دی سال ۱۳۹۹ معادل ۹۸٫۳ درصد بوده و آهنگ رشد قیمت در سال جاری کند شده است.

در این شرایط، آیا می‌توان به کاهش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ امیدوار بود؟ منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن معتقد است شواهد موجود چنین احتمالی را نشان نمی‌دهد.

به اعتقاد او، حتی اگر قیمت‌ها کاهش یابد، در برابر افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در سال‌های اخیر، ناچیز است. برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است که بازار مسکن ماه‌های راکدی را در پیش رو دارد و بازدهی آن کمتر از تورم خواهد بود.

قیمت مسکن در تهران در دی ماه

شواهد، کاهش قیمت را نشان نمی‌دهد

غیبی، کارشناس بازار مسکن تاکید می‌کند که با توجه به عوامل بیرونی و درونی موثر بر بازار مسکن، انتظار کاهش قیمت در این بخش وجود ندارد.

او توضیح می‌دهد: دو دسته عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی روی قیمت مسکن تاثیرگذارند. عوامل درونی شامل مسائلی چون ترکیب جمعیتی، آمار ازدواج، تمایل افراد به جابه‌جایی یا بزرگ کردن خانه، تعداد خانه اولی‌ها و میزان تسهیلات مسکن می‌شود.

غیبی می‌افزاید: عوامل بیرونی شامل روابط سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و وضعیت بازارهای موازی از جمله ارز و طلا است.

این کارشناس بازار مسکن ادمه می‌دهد: اگر دولت به ویژه بتواند عوامل بیرونی را به درستی مدیریت کند، بازار مسکن سال ۱۴۰۱ را با آرامش آغاز می‌کند و به سمت رونق نسبی می‌رود. در این شرایط قیمت‌ها نیز به تعادل می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:  کاهش قیمت مسکن در ۸ منطقه تهران

او تاکید می‌کند: اما اگر تاثیر منفی عوامل بیرونی ادامه یابد، در کنار انباشت مسائل مربوط به عوامل درونی از جمله ازدواج جوانان و شکل‌گیری تقاضای جدید برای مسکن و همچنین افزایش تعداد مستاجران، هم تلاطم‌هایی را از نطر قیمتی در بازار ایجاد می‌کند و هم به رکود در این بخش دامن می‌زند.

نتایج کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن

غیبی توضیح می‌دهد: زمانی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند، با وجودی که نیاز به مسکن وجود دارد، تقاضا برای آن کم می‌شود. اولویت خانوارها در چنین شرایطی تامین نیازهای اولیه است.

او می‌افزاید: کمتر کسی به دنبال این است که از اجاره‌نشینی به سمت خرید مسکن برود یا خانه ۷۵ متری خود را به ۹۰ متری تبدیل کند.

غیبی ادامه می‌دهد: نبود چنین تحرکاتی، تولید و عرضه مسکن را کاهش می‌دهد. از آن سو خانواده‌های جدیدی که نیاز به خانه دارند به بازار می‌آیند اما کمبود عرضه، به صورت بالقوه قیمت‌ها را افزایشی می‌کند.

او می‌گوید: تداوم این شرایط باعث می‌شود برای سال آینده نیز نتوان بازاری شکوفا را در اقتصاد مسکن پیش‌بینی کرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «ارسال تدریجی پیامک به متقاضیان مسکن ملی» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …