افزایش معاملات خرید مسکن در مناطق ۹ تا ۲۰ تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تورم ماهانه مسکن در کل شهر تهران در دی ماه امسال، براساس گزارش بانک مرکزی معادل ۱/ ۱‌درصد بود. این در حالی است که در ۵ منطقه اول شهر تهران تورم ماهانه کمتر از یک درصد یعنی معادل ۷/ ۰‌درصد بوده است. با این وجود میانگین قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران -مناطق ۹ تا ۲۰- بیش از ۳‌درصد افزایش یافته است.
پایین شهر تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از رویداد 24، معاملات خرید مسکن در ماه مذاکرات -دی ماه امسال- با ۵ تغییر همراه شد که مهم‌ترین آن، «حجم محسوس خرید مصرفی در نیمه پایین شهر تهران» بود.

در شرایطی که حجم معاملات خرید مسکن از ۵ منطقه اول شهر تهران (مناطق یک تا ۵ یا مناطق شمالی)، دی ماه امسال در مقایسه با ماه قبل -آذر ۱۴۰۰- ۴/ ۴‌ درصد کاهش یافت؛ وضعیت در مناطق جنوبی تهران (مناطق ۹ تا ۲۰ پایتخت) کاملا متفاوت بود.

بررسی‌های انجام شده در خصوص تازه‌ترین وضعیت بازار معاملات مسکن نشان‌دهنده چند نکته مهم در این بازار است. نکته یا مولفه مهم اول آن است که بازار زمستانه مسکن در نیمه پایین شهر تهران، با رشد محسوس معاملات خرید همراه بوده است.

بررسی‌ها درباره جنس تقاضای مسکن در مناطق ۹ تا ۲۰ شهر تهران در ماه ابتدایی زمستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، افرادی که در دی ماه اقدام به خرید آپارتمان کرده‌اند، عمدتا «مصرف کننده» بوده‌اند. این گروه از متقاضیان مسکن افرادی هستند که به دلیل شکاف بین قدرت خرید و سطح قیمت‌ها در بازار ملک عمدتا به دنبال خرید آپارتمان‌های سن‌دار یا واحد‌های مسکونی با عمربنای چندساله بوده‌اند.

دیگر عوامل موثر در خرید مسکن در پایین شهر تهران

دیگر عوامل موثر در خرید مسکن در پایین شهر تهران

نکته دوم یا ویژگی دوم بازار معاملات مسکن در دی ماه آن است که در مناطقی مثل ۴ و ۵ که مناطق مصرفی متوسط رو به بالای شهر محسوب می‌شوند، علاوه‌بر مصرف‌کننده، سرمایه‌گذاران بلندمدت هم اقدام به خرید آپارتمان کرده‌اند، با این نیت که این واحد‌ها را با شرایط رهن کامل به بازار عرضه کنند.

مطلب پیشنهادی:  وضعیت بازار مسکن در روزهای پایانی سال + جدول

سومین نکته که اتفاقا نکته‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود، آن است که در دوره جهش قیمت مسکن، جهش ابتدا از مناطق شمالی تهران آغاز شد و سپس به مناطق جنوبی سرایت کرد. همین موضوع منجر به افزایش فاصله متعارف قیمتی بین مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران شد.

ویژگی چهارمی که از وضعیت بازار زمستانه مسکن در شهر تهران قابل اشاره است، تاثیرپذیری بازار اجاره مسکن از تغییر رفتار خریداران در این بازار است. سرمایه‌گذاری بلندمدت به نیت رهن کامل واحد‌ها و عرضه این واحد‌ها به بازار اجاره می‌تواند به کاهش سطح تورم در بازار اجاره منجر شود.

چرا که یک عامل مهم رشد شدید اجاره‌بهای مسکن در پایتخت در ماه‌های گذشته علاوه بر اثر جهش قیمت مسکن و تورم عمومی به افت شدید عرضه فایل به بازار اجاره مربوط می‌شود.

پنجمین مورد به مشاهده ردپای بورسی‌ها در معاملات مسکن پایتخت طی زمستان امسال برمی‌گردد. این رویداد ناشی از رکود فرسایشی در بازار سهام و ناامیدی عده‌ای از سرمایه‌گذاران این بازار به رونق معاملات سهام و افزایش بازدهی در این بازار است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «رنج بازار اجاره از کمبود ساخت و ساز» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …