احیای بافت‌های فرسوده اراده ملی می‌خواهد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
علاءالدین ختایی گفت: اگر اراده ملی برای بهسازی بافت‌های فرسوده وجود داشته باشد، بی‌شک نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در زمان کوتاه امکان‌پذیر است، به عنوان مثال شهرداری به عنوان رکن اصلی احیای بافت‌های فرسوده، می‌تواند حتی یک روزه پروانه ساخت صادر کند.
احیای بافت های فرسوده

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان گفت: ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در محلات شهری نقش اساسی در ساماندهی و احیای بافت های فرسوده دارند، چرا که تجربه ثابت کرده است این دفاتر توانسته‌اند با اعتمادسازی و بسترسازی زمینه مساعدی برای جلب مشارکت مردم در نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری فراهم کنند.

علاءالدین ختایی اظهار کرد: بخش خصوصی آمادگی دارد که به شیوه مشارکت در ساخت نسبت به احیای بافت های فرسوده اقدام کند. در قالب این روش، مکانیزم‌هایی نیز برای اسکان ساکنان داخل بافت تا زمان تحویل واحدها در نظر گرفته می‌شود.

ختایی گفت: در شرایط معمول به دلیل پیچیدگی ضوابط و مقررات مربوط به ساخت و ساز، فرآیند صدور پروانه ساختمانی بسیار طولانی است و این امر یکی از موانع اجرایی احیای بافت‌های فرسوده است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی این بافت‌ها نیازمند مشارکت فعال و همه‌جانبه ساکنان است گفت: احیای بافت های فرسوده اساسا فعالیتی اجتماعی و فرهنگی است و یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهسازی بافت‌های فرسوده، جلب مشارکت‌های مردمی ‌و اعتماد اجتماعی و همچنین افزایش سطح آگاهی اجتماعی است.

احیای بافت‌های فرسوده اراده ملی می‌خواهد

تامین مصالح از طریق روش تهاتر

ختایی احیای بافت های فرسوده را در گرو سه مولفه اصلی شامل تامین زمین، تامین مصالح  و تسریع در روند ارائه مجوز پروانه‌های ساختمانی بیان و تصریح کرد: مشکل زمین در بافت فرسوده وجود ندارد و برای تامین مصالح می‌توان بدون تزریق نقدینگی از طریق شیوه تهاتر اقدام کرد.

مطلب پیشنهادی:  کارت اعتباری 100 میلیونی برای خرید مصالح ساختمانی

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با اشاره به اینکه مسوولان به جای روزمرگی در احیای بافت‌های فرسوده باید برنامه‌محور شوند، تاکید کرد: متاسفانه طرح و ایده‌ای از سوی سازمان‌های ذی‌ربط برای احیای بافت‌های فرسوده وجود ندارد و این سازمان‌ها عموما دچار روزمرگی هستند.

وی گفت: این امر دارای تبعات جبران‌ناپذیری خواهد بود و تعلل در اجرای بافت‌های فرسوده، باعث انباشت مشکلات با آثار و تبعات جبران‌ناپذیر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «خرید خانه در گیشا چقدر سرمایه می‌خواهد؟» دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …