استارت نهضت ملی مسکن رضایت بخش نیست

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دولت بارها اعلام کرده که قرار است طرح نهضت ملی مسکن به طور کامل توسط بخش خصوصی اجرا شود، اما بخش خصوصی از روند پرداخت تسهیلات، تعامل وزارت راه و شهرسازی و سرعت پایین اجرای پروژه گله‌مند است.
جهش تولید و تامین مسکن

به گزارش دلتا مگ و به نقل از ایسنا، طبق جدیدترین آماری که مدیرعامل بانک مسکن از میزان افتتاح حساب و واریز وجه از سوی متقاضیان طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) ارایه داده تا کنون ۲۸۹ هزار و ۸۶۵ نفر در بانک مسکن برای طرح نهضت ملی مسکن حساب افتتاح کردند، که از این میزان ۱۸۵ هزار و ۷۸۰ نفر آورده خود را به حساب طرح نهضت ملی مسکن واریز کردند.

حدود سه ماه قبل، تعداد کسانی که در طرح اقدام ملی مسکن مربوط به دولت دوازدهم افتتاح حساب کرده بودند ۲۳۷هزار نفر بود. پس از آن وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم اعلام کرد که طرح اقدام ملی با طرح نهضت ملی مسکن ادغام شده است.

با توجه به پایین بودن توان بسیاری از متقاضیان انتظار می‌رود بانکها در پرداخت تسهیلات ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی، سازندگان و متقاضیان را در تکمیل واحدهای نهضت ملی، یاری کنند.

استارت نهضت ملی مسکن رضایت بخش نیست

موانع اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن

طبق قانون جهش تولید و تامین مسکن، بانکها مکلفند سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به پروژه نهضت ملی مسکن اختصاص دهند؛ در حالی که کل مبلغ تسهیلاتی که تا کنون از سوی بانک مسکن پرداخت شده ۹۴۸ میلیارد تومان بوده است.

نکته حایز اهمیت این است که هنوز بانک دیگری از میزان پرداخت تسهیلات خود به این پروژه گزارش نداده و احتمالا بجز بانک مسکن، هیچ بانکی به پروژه نهضت ملی، وام پرداخت نکرده است.

مطلب پیشنهادی:  وزیر راه از مالیات واحدهای خالی می‌گوید!

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه‌سازان گفت: هنوز اشکالات فنی سامانه دریافت تسهیلات خودمالکی نهضت ملی مسکن برطرف نشده است. بسیاری از بانک‌ها برای پرداخت وام‌های ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی خودمالکی اعلام آمادگی کرده‌اند که پیش‌شرط آن رفع ایرادات سامانه است.

همچنین محمد مرتضوی ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان ـ در ادامه گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دیگر نهادها به دلیل ضرورت زمانی برای سرعت دادن به کارها در بخش محدودی از پروژه ورود کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: بعضی از همکاران ما نیز در برخی استان‌ها کارهایی را در پروژه جهش تولید و تامین مسکن بر عهده گرفته‌اند، اما برای آن‌که پروژه به طور کامل راه بیفتد نیاز است تا با انبوه‌سازان به عنوان بزرگترین تشکل در حوزه تولید مسکن، تعامل مناسب‌تری صورت گیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «انتقاد انبوه‌سازان از عدم تحویل زمین های دولتی» در دلتا مگ بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…