تورم انواع مصالح ساختمانی سه رقمی شد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت‌ها زمانی افزایش پیدا می‌کند که کارخانجات توان تولید نداشته باشند و تقاضا افزایشی باشد. تاثیر قطع برق بر کارخانجات سیمان در حدی بود که تابستان بهای هر پاکت سیمان به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسید، اما آیا با قطع گاز التهابی دوباره در انتظار بازار مصالح ساختمانی است؟
انواع مصالح ساختمانی

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصادآنلاین، تورم برخی انواع مصالح ساختمانی امسال سه رقمی شد و میانگین نرخ تورم مصالح ساختمانی از تورم عمومی سبقت گرفت.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: کارخانجات سیمانی که در مناطق مشمول قطع گاز بودند با قطعی مواجه شدند، ولی به عنوان جایگزین به آنها سوخت دوم (مازوت) دادند. به همین دلیل است که میزان تولید با کاهش همراه نبود.

رضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه گفت: قطع گاز صنایع فولاد در بازار فولاد و میلگرد التهاب ایجاد نمی‌کند، زیرا هم میزان مصرف فولاد نسبت به سال گذشته کمتر شده و هم اینکه مازاد تولید نسبت به مصرف وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که قیمت‌ها به آن صورت افزایشی نباشد.

رضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام کرد: درحال‌حاضر مهم‌ترین دغدغه کارخانجات فولاد از دست رفتن ظرفیت تولید و تعطیلی کارخانجات فولاد است. صنعت فولاد در سه ماه اول امسال با کمبود برق مواجه بود و حالا قطع گاز هم به آن اضافه شده است. این موضوع باعث کمبود مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی و زیان‌ده شدن صنایع پایین دستی شده است.

سبقت تورم مصالح ساختمانی از تورم عمومی

سبقت تورم مصالح ساختمانی از تورم عمومی

تورم سالانه انواع مصالح ساختمانی در بهار سال ۱۴۰۰ به ۸۸.۴ درصد رسیده است که نسبت به نرخ تورم سالانه مصالح ساختمانی در فصل بهار ۵.۱ درصد کاهش داشته است. همچنین گزارش تورم فصلی مصالح ساختمانی حاکی از آن است که در فصل بهار ۱۴۰۰ نرخ تورم نهاده‌های ساختمانی معادل ٧،٢ درصد بوده است که در مقایسه با فصل قبل ١٢.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

مطلب پیشنهادی:  عرضه مسکن، قیمت بازار اجاره را کاهش می‌دهد

مرکز آمار ایران همچنین گزارش داد که شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی تهران در فصل تابستان امسال به عدد ۱۱۵۴.۲ رسید که این رقم نسبت به شاخص بهار امسال ٧.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش هرچند که تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار کاهش ۳۵.۵ درصدی داشته، اما نرخ تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در تابستان همچنان بالاتر از نرخ تورم عمومی بوده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نقش سیاست‌گذار اقتصادی در بازار مسکن» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …