کاهش کاهش شدید تعداد فایل‌های اجاره

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که فایل‌های اجاره مسکن به ویژه در تهران، به شدت کاهش یافته است؛ از همین رو بسیاری از مستاجران نتوانسته‌اند خانه مورد نظر خود را برای رهن و اجاره پیدا کنند.
اجاره بهای مسکن در یک ماه گذشته

به گزارش دلتا مگ به نقل از باشگاه خبرنگاران، همواره بازار اجاره در نیمه دوم سال با کاهش یا ثبات قیمت روبه‌رو است. امسال بر خلاف سال‌های گذشته به گفته بسیاری از مستاجران این بازار با کمبود فایل روبه‌رو است. در برخی از مناطق تعداد واحد‌های مسکونی برای اجاره در مقایسه با سال گذشته بسیار کمتر شده است.

محسنی یکی از مستاجران که در محدوده بیمه ساکن است، گفت: از دو ماه پیش به دنبال واحد مسکونی برای اجاره هستیم، اما هنوز بعد از گذشت دو ماه نتوانسته‌ایم واحد مناسبی را تهیه کنیم.

به گفته محسنی برای تهیه یک واحد مسکونی ۷۰ متری باید حداقل ۳۰۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۳ تا ۴ میلیون تومان برای اجاره داشته باشیم که متاسفانه در برخی از محلات در این منطقه هم ما نتوانسته‌ایم، واحد مناسبی را پیدا کنیم. البته این مبلغ برای واحد‌های مسکونی نوساز نیست.

اجاره مسکن در سال گذشته

اما به گفته مسئولان در حال حاضر قیمت اجاره نه تنها در مقایسه با سال گذشته افزایش نیافته، حتی با اجرای طرح جهش تولید مسکن با کاهش قیمت اجاره هم روبه‌رو شده‌ایم.

اصغری مشاور املاک در مرکز تهران در این رابطه می‌گوید: بازار اجاره به گونه‌ای با نوسان قیمتی مواجه شده که برای اجاره یک واحد مسکونی باید حداقل ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه داشت.

مطلب پیشنهادی:  جزئیاتی جدید از نرخ سیمان در بازار

وی با بیان اینکه هم اکنون پایه اجاره برای رهن یک واحد مسکونی به ماهانه ۲ میلیون تومان رسیده است، بیان کرد: دولت برای کنترل بازار اجاره باید به فکر اخذ مالیات از خانه‌های خالی باشد و تنها راه حل برای بهبود وضعیت این بازار بهبود وضعیت اقتصادی و اجاره‌ای طرح اجاره داری حرفه‌ای است.

اما قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری کاهش فایل‌های اجاره در بازار مسکن را تکذیب می‌کند و می‌گوید: به هیچ عنوان قیمت اجاره افزایش و یا تعداد فایل‌های اجاره کاهش نیافته است و بازار اجاره بر خلاف صحبت‌های برخی از سوداگران آرام است.

گفتنی است با توجه به آمار‌های مرکز آمار ایران در مورد تورم دی ماه و اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار مطرح و پس از بررسی مقرر شد ستاد هماهنگی اقتصادی سیاست حمایتی در این زمینه را با هدف کنترل رشد اجاره بها و حمایت از اجاره‌نشینان تدوین و ارائه کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی شکست خورد؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …