مردم توان بازپرداخت اقساط خرید مسکن را ندارند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آنچه مانع اعطای وام و استقبال نظام بانکی از اعطای وام به بخش مسکن در شرایط فعلی می‌شود، کاهش قدرت خرید مردم و عدم توانایی در بازپرداخت قسط‌های سنگین است.
آورده متقاضیان مسکن ملی

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری‌دانشجو، آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد نظام بانکی کشور در اعطای تسهیلات به بخش مسکن تخلف کرده‌اند. درحالی که سهم حمایت‌های نظام بانکی در اعطای وام مسکن ۲۰ درصد تکلیف شده، اما آمار‌ها بیانگر این است که ۵ درصد آن عملیاتی شده است.

اله ویردی رجایی سلماسی بنیانگذار بانک سامان گفت: اصولا دولت نمی‌تواند نظام بانکی را وادار به پرداخت وام و تسهیلات برای بخش مسکن یا خرید مسکن کند. هر بانکی با توجه به کارکرد‌های خود تسهیلاتی در اختیار گروه‌های مشخص می‌گذارد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی خاطرنشان کرد: بانک‌ها به طور کل ۵ درصد تسهیلات خود را به اعطای وام و تسهیلات زمین تخصیص داده‌اند؛ بنابراین به جرات می‌توان گفت بانک‌ها هیچ‌گاه تکلیفی که دولت به صورت دستوری برای اعطای وام به آن‌ها تحمیل می‌کند را اجرا نمی‌کنند.

دلیل عدم بازپرداخت اقساط خرید مسکن

دلیل عدم بازپرداخت اقساط خرید مسکن

بنیان‌گذار بانک سامان در ادامه با اشاره به افزایش نرخ مسکن و عدم توانایی مردم برای خرید مسکن و ارتباط این موضوع با ارائه وام و تسهیلات بانکی خاطر نشان کرد: اگر مردم توانایی بازپرداخت اقساط بانکی را داشته باشند بانک‌ها مایل به پرداخت وام و تسهیلات خرید خانه هستند.

مطلب پیشنهادی:  قیمت آپارتمان قدیمی‌ ساز در تهران

رجایی سلماسی در این باره تصریح کرد: آنچه مانع اعطای وام و استقبال نظام بانکی از اعطای وام به بخش مسکن در شرایط فعلی می‌شود، کاهش قدرت خرید مردم و عدم توانایی در بازپرداخت اقساط سنگین است.

کارشناس مسائل بانکی در خصوص افزایش نرخ تورم و ارتباط آن با عدم خانه‌دار شدن مردم گفت: بانک‌ها به این دلیل تمایل و اشتیاقی برای اعطای وام ندارند، چرا که قیمت هر متر آپارتمان در جنوب تهران بیش از ۲۵ میلیون تومان است.

وی در ادامه گفت: وقتی مردم درآمدی ندارند که اقساط چند میلیونی پرداخت کنند، قطعا نمی‌توان انتظار داشت نظام بانکی نیز آماده اجرای تکالیف دولت در بخش اعطای وام و تسهیلات به بخش مسکن باشد.
پیشنهاد مطالعه: مطلب «خرید سیمان سخت شد» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …