رشد قیمت مسکن در حال کُند شدن است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس از روند کند شدن قیمت مسکن خبر داد و گفت: اگر تحولات اقتصاد کلان پیش‌بینی‌پذیر شود، قطعا قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.
بنگاه های معاملات ملکی

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، علی فرنام با تاکید بر اینکه هم اکنون در قله افزایش قیمت اجاره‌بها هستیم، اما این به معنی کاهش نرخ اجاره نیست، عنوان کرد: برآورد بنده این است که در سال آینده، تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن به کمتر از 40 درصد خواهد رسید.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون آهنگ افزایش قیمت کُندتر و آهنگ افزایش اجاره بها، سریع‌تر شده است، ابراز داشت: اگر بتوانیم پس از عید کاهش رشد اجاره‌بها را نیز داشته باشیم، هر دو شاخص به عدد معقولی حدود 22 و 23 می‌رسد و اگر بلند مدت آن را در دو دهه اخیر ببینیم در همین حدود میانگین 20 تا 25 بوده و کف آن تا 15 و سقف آن نیز تا عدد 25 افزایش یافته است.

کند شدن رشد قیمت مسکن

حداقل 30 درصد خانواده ها مستاجر هستند

در ادامه هادی عباسی کارشناس حوزه مسکن در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه وضعیت اجاره بها مناسب نیست و حداقل 30 درصد خانواده‌ها مستاجر هستند، گفت: اقتصاد ما در وضعیت رکود تورمی قرار دارد و از دو منظر تورم و رکود به خانواده‌های مستاجران فشار وارد می‌شود.

هادی عباسی با بیان اینکه برای وضعیت فعلی بازار اجاره مسکن، دو برنامه در دستور کار قرار گرفته است، توضیح داد: یکی افزایش تولید و عرضه مسکن و دیگری بحث‌های مالیاتی و مقابله با سوداگری و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی، است.

مطلب پیشنهادی:  چگونه در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنیم؟

لزوم پیگیری جدی مالیات بر خانه‌های خالی

عباسی افزود: انتظار این بود گرفتن مالیات از 2 میلیون واحد مسکونی خالی در کلان شهر‌ها به ویژه مناطق گران قیمت، آغاز شود. انتظار داریم قانون مالیات بر واحد‌های مسکن خالی با جدیت پیگیری و گام به گام اجراء شود و کلان شهر‌ها در اولویت قرار گیرد.

عباسی افزود: باید نشانه‌های جدی بودن دولت در اجرای این قانون به جامعه ارسال شود، اما هنوز این کار انجام نشده است.

او گفت: دولت بر اساس قانون ساماندهی در جهش تولید، موظف است زمین با هزینه صفر به صورت اجاره 99 ساله برای ساخت مسکن تامین کند و بانک‌ها نیز موظف هستند وام ساخت پرداخت کنند.

عباسی افزود: باید 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت را پرداخت می‌کردند و بانک مرکزی هم باید به صورت برخط اعلام می‌کرد که بانک‌ها چقدر به تعهداتشان عمل کردند، اما اکنون که در ماه یازدهم سال 1400 هستیم بانک‌ها کمتر از 5 درصد به تعهداتشان عمل کردند.

مطالعه بیشتر: مطلب «تقویت بورس املاک، نابسامانی قیمت ملک در تهران را رفع می‌کند» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …