خرید سیمان سخت شد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه آمارها نشان می‌دهد تمام حجم گردش مالی ۹۰ میلیون تنی صنعت سیمان به اندازه یک کارخانه فولاد با ظرفیت ۵/ ۱ میلیون تن است.
خرید سیمان

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای معدن، علی‌اصغر گرشاسبی مدیر عامل سیمان «هگمتان» می‌گوید: امروز شاهدیم که صنعت سیمان دچار مشکلات عدیده‌ای است. به این معنا که از یک طرف میزان فروش و خرید سیمان به دلیل فصل زمستان و رکود پروژه‌ها کاهش یافته و از سوی دیگر هزینه‌های تولید به‌ویژه در مواردی مانند قیمت مازوت، برق، گاز، مواد ناریه و… به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

جالب اینجاست که موارد مربوط به دولت مانند گاز که با قیمت هر متر مکعب ۱۲۰ تومان در اختیار شرکت‌های سیمانی قرار می‌گرفت به ۶۰۰ تومان رسیده است و حتی با برنامه‌های پیش‌روی دولت، گاز ۸۰۰ تومانی هم محتمل است.

در بخش برق هم هر کیلووات ساعت  از ۸۰ تومان به ۱۵۰ تومان رسیده و مواد ناریه هم رشدی ۴۰۰ درصدی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. بنابراین اگر چه رشد درآمدها ممکن است به‌خاطر افزایش قیمت سیمان اتفاق بیفتد، اما تناسبی با هزینه‌ها ندارد.

وی می‌افزاید: از ۲۸ آبان گاز کارخانه‌های صنعت سیمان قطع شده و از مازوت استفاده می‌کنند. هر لیتر مازوت در سال جاری با قیمت ۳۰۰ تومان از درب پالایشگاه در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد، در حالی که سال گذشته این رقم ۱۲۰ تومان بود.

مطلب پیشنهادی:  حکیمیه محله‌ای مناسب برای خرید آپارتمان

سخت‌تر شدن خرید سیمان

گرشاسبی در مورد وضعیت سیمان در بورس کالا خاطرنشان کرد: قیمت پایه باید با هماهنگی تولیدکنندگان و بورس اتفاق بیفتد، اما شاهدیم که وزارت صمت نرخ پایه را تعیین می‌کند و در واقع به طور غیرمستقیم قیمت‌ها را به سمت دستوری شدن پیش برده است، در حالی که نفس بورس کالا به معنای تعیین قیمت توسط بازار است.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا باید خرید را تسهیل کند نه اینکه خود تبدیل به مانعی برای شکل‌گیری معاملات شود، عنوان می‌کند: مسوولان با راه‌اندازی «سامانه جامع تجارت» اگر چه اهداف مثبتی را دنبال می‌کنند، اما این اقدام بدون برنامه‌ریزی درست منجر به سخت‌تر شدن پروسه خرید سیمان توسط افراد شده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نگاهی به معایب خانه‌‌‌سازی دولتی» در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 328

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی پرند

مسکن ملی پرند، یکی از بزرگ‌ترین پروژهه‌های عمرانی ایران است که می‌تواند بسیاری از افراد ده…