نگاهی به معایب خانه‌‌‌سازی دولتی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد، مواجهه اخیر متقاضیان طرح خانه‌‌‌سازی حمایتی در قالب ساخت واحدهای مسکونی دولتی، یک شکست دیگر در حوزه تامین مسکن است.
ساخت مسکن دولتی

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، اولین سند مربوط به تجربه مسکن مهر است. در شرایطی که مسکن مهر قرار بود در مدت دو سال ساخته و به متقاضیان تحویل شود اما عملا این پروژه به طور متوسط بیش از ۱۰ سال زمان برد. در واقع به طور میانگین اجرای پروژه‌‌‌های مسکن مهر ۱۰ سال به طول انجامید و در طول این بازه زمانی متقاضیان در چند مرحله با افزایش هزینه ساخت مواجه شدند و وام ساخت هم در چند مرحله افزایش یافت.

دومین سند شکست سیاست خانه‌‌‌سازی دولتی و جایگزینی دولت با بازیگر اصلی حوزه ساخت مسکن (سرمایه‌گذاران وسازندگان بخش خصوصی) به یک گزارش اخیر منتشر شده از سوی دیوان محاسبات کشور مربوط می‌شود.

آبان ماه امسال دیوان محاسبات کشور به عنوان بازوی نظارتی مجلس بر فعالیت‌‌‌ وزارتخانه‌‌‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها در گزارشی اعلام کرد، پیشرفت فیزیکی کل طرح اقدام ملی مسکن، در 2 سال گذشته تنها ۱۲‌درصد بوده است.

سومین سند از شکست سیاست خانه‌‌‌سازی دولتی به کارنامه بانکی این طر‌‌‌ح‌‌‌ها برمی‌‌‌گردد. بر اساس اعلام بانک عامل مسکن در حالی که قرار بود با اجرای طرح اقدام ملی مسکن تا پایان دولت دوازدهم دست‌‌‌کم ۴۰۰‌ هزار واحد مسکونی به بازار مسکن شهرهای کشور عرضه شود، تا امروز تنها عملیات ساخت ۳۱‌ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح آغاز شده است.

طرح خانه سازی حمایتی

چون بر اساس اعلام بانک عامل و پرداخت کننده تسهیلات این طرح از مجموع ۴۰۰‌ هزار واحد برنامه‌‌‌ریزی شده، تنها ۳۱‌ هزار واحد مسکونی به مرحله انعقاد قرارداد برای دریافت تسهیلات رسیده‌‌‌اند. این شرایط نشان‌دهنده آن است که پیشرفت فیزیکی این طرح حول و حوش ۸‌ درصد یعنی حتی کمتر از آنچه دیوان محاسبات کشور در گزارش خود در این باره اعلام کرده بود، است.

دیوان محاسبات کشور در حالی در این گزارش دلایل شکست سیاست ساخت مسکن دولتی از مسیر طرح اقدام ملی را اعلام کرده است که ردپای همه این مشکلات در طرح جدید نیز دیده می‌شود.

سند چهارم نیز شاهد عینی و روایت مردمی از پروسه ثبت‌نام و آنچه در زمان مراجعه حضوری آنها برای تکمیل پرونده تقاضا به وقوع پیوسته، است. روایت‌‌‌های مردمی در این باره نشان می‌‌‌دهد در حالی که انتظار می‌‌‌رفت در زمان فراخوان دولت برای مراجعه حضوری متقاضیان به عوامل ثبت‌نام دست‌‌‌کم سه آیتم مهم یعنی قیمت تمام شده ساخت واحدها، رقم و زمان دقیق اقساط آورده متقاضیان که باید در طول دوره ساخت از سوی آنها تامین شود، محل دقیق اجرای پروژه (زمینی که قرار است واحدها روی آنها احداث شود) و همچنین زمان دقیق تحویل پروژه‌‌‌ها، به آنها اعلام شود، نه تنها از این بابت اطلاع‌‌‌رسانی‌‌‌ای به آنها صورت نگرفت بلکه عوامل ثبت‌نام در پاسخ به پرسش متقاضیان در این باره اعلام کردند که هنوز هیچ‌کدام از این موارد مشخص نیست. یا از واژه نمی‌‌‌دانم برای پاسخ به متقاضیان استفاده کرده و اظهار بی‌‌‌اطلاعی کردند.

مطلب پیشنهادی:  حداقل هزینه ساخت مسکن به متری 10 میلیون تومان رسید

این در حالی است که هیچ اطلاع‌‌‌رسانی دقیقی در این زمینه از سوی متولی مسکن تاکنون صورت نگرفته است و بسیاری از متقاضیان هم‌‌‌اکنون در برزخ تکمیل روند ثبت‌نام یا انصراف از طرح، قرار گرفته‌‌‌اند. چرا که عملا مشخص نیست این افراد که عموما از قشر کم‌درآمد با توان مالی محدود هستند در طول دوره ساخت در چه زمانی و به چه میزانی باید اقدام به پرداخت پول کنند.

از سوی دیگر حتی خاک این پروژه‌‌‌ها نیز به آنها نشان داده نشده و افراد نمی‌‌‌دانند قرار است واحدهای آنها در کجا ساخته شود و این ساخت‌وسازها به لحاظ تعداد طبقات و تراکم جمعیتی به چه صورت خواهد بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «عرضه مسکن همچنان بیشتر از تقاضاست» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …