در سال آتی رشد قیمت مسکن به پای تورم نمی‌رسد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن و روند آن در سه سال گذشته، انتظار می‌رود روند افزایشی قیمت مسکن با آهنگی کمتر از تورم ادامه یابد.
عرضه مسکن در کشور

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایمنا، مهدی سلطان محمدی یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در سال جاری عرضه مسکن در کشور به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد رسیده و این در حالی است که در اوج ساخت و ساز مسکن در کشور حدود یک میلیون مسکن در سال هم تولید شده است.

مهدی سلطان‌محمدی اظهار کرد: قیمت نتیجه برخورد منحنی‌های عرضه و تقاضا است، هر چه میزان عرضه در بازار افزایش یابد به تعادل قیمت‌ها کمک می‌کند، هر چه قدر عرضه مسکن در کشور کاهش یابد فشار بیشتری در بازار ایجاد شده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: پیش از این پیش‌بینی می‌شد عرضه مسکن در سال‌جاری افزایش قابل توجهی داشته و سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد، اما این اتفاق نیفتاد.

وضعیت تورمی و رشد شدید قیمت مسکن

وضعیت تورمی و رشد شدید قیمت مسکن

سلطان‌محمدی در ادامه افزود: وضعیت تورمی و رشد شدید قیمت مسکن و مصالح ساختمانی منجر شده میزان سرمایه در گردش لازم برای احداث هر یک متر مربع بنا افزایش یافته و قیمت تمام شده مسکن در چند سال گذشته چند برابر شود. بنابراین سرمایه لازم برای احداث مسکن اکنون وجود ندارد.

کارشناس اقتصاد مسکن اضافه کرد: پروژه‌های مسکن زود بازده نبوده و از زمانی که برنامه‌ریزی آن انجام می‌شود تا حداقل یک سال و یا بیشتر زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد؛ بنابراین هنوز نمی‌توان عملکرد دولت سیزدهم در بخش مسکن را ارزیابی کرد.

مطلب پیشنهادی:  کاهش قیمت مسکن ادامه دارد

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن و روند آن در سه سال گذشته، انتظار می‌رود روند افزایشی قیمت مسکن با آهنگی کمتر از تورم ادامه یابد. از این رو به نظر می‌رسد در سال آتی رشد قیمت مسکن به پای تورم نرسد.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: بنیادی‌ترین راه حل مشکل مسکن افزایش درآمد مردم است، زمانی که درآمد خانوار کاهش می‌یابد امکان پس‌انداز برای تهیه مسکن وجود نخواهد داشت، در این شرایط دولت دست به اقداماتی برای افزایش توان خرید مردم انجام می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «خانه‌های گران‌قیمت تا سقف ۲۰ میلیارد تومان معاف از مالیات شدند» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …