افزایش ۳۵ درصدی تمایل به خرید ملک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی‌های غیررسمی از افزایش ۳۵ درصدی تمایل برای خرید و رشد ۲.۵ درصدی قیمت طی یک ماه گذشته حکایت دارد.
متوسط قیمت مسکن نسبت به آذرماه

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، آمار غیررسمی از وضعیت خرید ملک و مسکن، رشد ۳۵ درصدی معاملات و افزایش ۲.۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در دی ماه نسبت به آذرماه را نشان می‌دهد.

مطابق بررسی‌های که از آگهی‌های ملکی شهر تهران به دست آمده، متوسط قیمت مسکن از متری ۳۲.۹ میلیون تومان در آذرماه ۱۴۰۰ به ۳۳.۷ میلیون تومان در دی ماه رسیده که از افزایش ۲.۵ درصدی حکایت دارد.

در ماه گذشته تمایل برای خرید مسکن در پایتخت نیز افزایش یافته است. تغییرات میزان بازدید آگهی‌های دی ماه در مقایسه با آذرماه از افزایش ۳۵ درصدی حکایت دارد. تعداد آگهی‌ها نیز که به عنوان شاخصی برای میزان عرضه و تمایل برای فروش مسکن تلقی می‌شود ۴.۴ درصد رشد نشان می‌دهد که نسبت به افزایش تقاضا بسیار کمتر بوده است.

خرید ملک و مسکن

بر اساس این آمار، تقاضا برای رهن و اجاره در تهران نسبت به ماه قبل تغییر محسوسی نداشته، اما نرخ اجاره مسکن در آگهی‌ها ۴.۲ درصد در مقایسه با ماه گذشته افزایش دارد. این برآورد با آمار مرکز آمار ایران که رشد ۴.۶ درصدی ماهیانه قیمت اجاره در کل کشور را نشان می‌دهد تطبیق دارد.

رشد نسبی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال، مساله‌ای دور از انتظار نیست و معمولا در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است. با پیش‌فرض مطابقت این آمارهای غیررسمی با گزارش بانک مرکزی که طی روزهای آینده ارایه می‌شود در سه ماه گذشته تورم ماهیانه مسکن در تهران به ترتیب ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۲.۵ درصد بوده که نشان می‌دهد مطابق پیش‌بینی‌ها بازار با نزدیک شدن به شب عید مقداری رونق گرفته است.

مطلب پیشنهادی:  وام ودیعه مسکن در گرو پیامک

با تحرک بازار مسکن همزمان با مذاکرات ۱+۴ بازارهای ارز، بورس و کریپتو (رمزارز) با مقداری ریزش مواجه شده‌اند. این در حالی است که پس از زمزمه‌های انتشار اولین لیست خانه‌های خالی به منظور اعمال مالیات که در روزهای پایانی دی‌ماه محقق شد، انتظار می‌رفت بازار مسکن مقداری افت کند. اما طرف تقاضا احتمالا با هدف مصون ماندن از تورم و به دلیل بازده پایین سرمایه در بازارهای مولد، سرمایه خود را به خرید مسکن اختصاص داده است.

به هر ترتیب در شرایط فعلی، تمامی بازارها در یک حالت سردرگمی به سر می‌برند. اگرچه قیمت مسکن تا حدود اندکی افزایش یافته اما فراموش نکنیم که نرخ رشد سالیانه آن از حدود ۹۹ درصد در سال گذشته به ۲۱ درصد در سال جاری رسیده که از ثبات این بازار حکایت دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «وام بدون ضامن مشمول چه افرادی می‌شود؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …