نکات حقوقی ابطال سند رسمی ملک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر ملکی برای اینکه مالکیت آن اثبات گردد بایستی دارای سند رسمی مالکیت باشد، سند رسمی مالکیت ملک، نشان‌دهنده مالک رسمی بودن ملک است.
ابطال سند رسمی ملک

باطل کردن سند رسمی ملک زمانی مطرح می‌گردد که فردی ادعا می‌نماید که ملکی که به نام دیگری ثبت شده و سند رسمی برای آن صادر شده متعلق به اوست و از این رو تقاضای باطل کردن سند رسمی ملک را می‌نماید. اگر میخواهید نکات حقوقی ابطال سند رسمی ملک را بدانید، با دلتا مگ همراه باشید.

دعوی باطل کردن سند رسمی ملک از دعاوی شایع در محاکم دادگستری است که گاها به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد. هر ملکی برای اینکه مالکیت آن اثبات گردد بایستی دارای سند رسمی مالکیت باشد، سند رسمی مالکیت ملک، نشان دهنده مالک رسمی بودن ملک است.

زمانی که ملکی ثبت می‌گردد در اداره ثبت اسناد و املاک به نام مالک، سند صادر می‌شود و از آن پس قانون تنها فردی را مالک رسمی ملک می‌شناسند که ملک به نام او در اداره ثبت سند خورده و ثبت شده است.

اما ممکن است ملکی به نام دیگری در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت گردد، اما نسبت به مالکیت ملک مزبور شبهه وجود داشته باشد. از این رو کسی که مدعی مالکیت ملک مذکور است بایستی جهت باطل کردن سند رسمی ملک دادخواست بدهد.

راههای ابطال کردن سند رسمی ملک

راههای ابطال کردن سند رسمی ملک

مواردی که افراد جهت باطل کردن سند رسمی ملک از آن ها استفاده می ‌نمایند عبارتند از:

صوری و غیر واقعی بودن

قصد واقعی طرفین از نقل و انتقال ملک، انتقال واقعی نیست و گاها برای فرار از تادیه دیون و یا دلایل دیگر است. این افراد اقدام به معاملات صوری می‌نمایند که در صورتی که اثبات گردد که معامله نقل و انتقال سند رسمی به صورت غیرواقعی و بدون قصد واقع شده است، امکان طرح دعوای ابطال سند رسمی ملک وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:  جوانه‌های همت و امید

معامله معارض

معامله معارض به معاملاتی گفته می‌شود که با یکدیگر تعارض دارند. ممکن است یک ملک به دو یا چند نفر فروخته شود، این فروش می‌تواند با سند عادی و یا سند رسمی باشد که در این مواقع سند مالکیت مقدم ارجحیت دارد و سند دوم معارض با سند مالکیت اول است از این رو با اثبات این امر نیز می‌توان در جهت باطل کردن سند رسمی ملک گام‌های موثری برداشت.

ثبت سند مالکیت جهت تضمین

بسیار به وفور رخ می‌دهد که افرادی از دیگری مبلغی را قرض می‌کنند و یا اینکه تعهد به انجام امری برای دیگری می‌نمایند و جهت تضمین با طرف مقابل به انعقاد مبایعنامه برای ملک و یا برخی از مایملک‎های خود می‌نمایند.

در این مواقع با اثبات این موضوع که معامله به جهت تضمین بوده است و قصد واقعی انتقال مطرح نبوده است، امکان باطل کردن سند رسمی ملک وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقوقی «مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی به چه صورت است؟» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …