شیب رشد اجاره‌بها در سال آینده تندتر می‌شود

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد: از آنجایی که اجاره مسکن در سالی گذشته از رشد قیمت مسکن عقب مانده بود و نتوانسته خود را همگام با آن پیش بیندازد، لذا باید انتظار داشته باشیم، اجاره مسکن در یکی دو سال آینده با شیبی تندتر از قیمت مسکن به پیش می‌رود.
تهیه مسکن در شهر تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصادنیوز، مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اجاره مسکن تا حد زیادی از قیمت مسکن تأثیر می‌پذیرد، عنوان کرد: اجاره بها، نرخ بازدهی سرمایه گذاری در بخش مسکن محسوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: کسی که ملک خود را اجاره می‌دهد، در عمل یک سرمایه‌گذاری در کالایی به اسم مسکن کرده و بازدهی این سرمایه‌گذاری، همان اجاره مسکنی است که دریافت می‌کند.

سلطان محمدی ادامه داد: بنابراین وقتی میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن افزایش می‌یابد به این معنا که خریدار باید پول بیشتری برای خرید مسکن بدهد، طبیعتاً متناسب با آن انتظار دارد که اجاره بیشتری هم دریافت کند.

وی با بیان اینکه از آنجایی که قیمت مسکن در طول ۳ سال اخیر ۷ تا ۸ برابر شده است؛ اما اجاره‌بها نمی‌توانست به این سرعت افزایش یابد، خاطرنشان کرد: اجاره‌بها می‌بایست با درآمد خانوارهای طبقات متوسط یا پایین‌تر منطبق می‌شد.

اجاره مسکن در سال گذشته

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رشد درآمد خانوارها نمی‌توانست به این سرعت اتفاق بیفتد، بنابراین اجاره بها طول می‌کشید تا خود را منطبق کند؛ همواره این اتفاق رشد با تأخیر اجاره‌بها به قیمت مسکن رخ می‌دهد، برای مثال زمانی در دوره‌های سریع رشد قیمت مسکن قرار داریم اجاره بها همگام با رشد قیمت مسکن، افزایش نمی‌یابد و از سرعت آن عقب می‌ماند.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نه تنها رشد اجاره‌بها در ماه‌های اخیر متوقف نشده، بلکه در یکی دو سال آینده هم ادامه دارد.

مطلب پیشنهادی:  عرضه آپارتمان نقلی افزایش یافت

سلطان محمدی گفت: اما در دوره‌هایی که رشد قیمت ملک کند یا متوقف می‌شود، اجاره بها این عقب ماندگی را جبران می‌کند در یک سال اخیر رشد قیمت مسکن پس از ۳ سال توفانی، دچار توقف و کندی شد و عملاً ۱۷ تا ۱۸ درصد در یک سال قیمت مسکن رشد داشت که از رقم تورم عمومی که ۴۲ تا ۴۳ درصد است، خیلی عقب‌تر است که نشان می‌دهد قیمت واقعی مسکن عملاً ۲۵ درصد کاهشی بوده است. قیمت واقعی مسکن به معنای قیمت اسمی مسکن پس از خارج اکردن اثر تورمی است.

وی تأکید کرد: از آنجایی که نرخ کرایه خانه در سالی گذشته از رشد قیمت مسکن عقب مانده بود و نتوانسته خود را همگام با آن پیش بیندازد، لذا باید انتظار داشته باشیم، اجاره مسکن در یکی دو سال آینده با شیبی تندتر از قیمت مسکن به پیش می‌رود تا کمی از این عقب ماندگی را جبران کند. بنابراین رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر قابل پیش بینی بوده و موضوع نگران کننده‌ای نیست.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت خانه در منطقه 7 چند؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …