خلاء مالیاتی، ابرچالش بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خلأ مالیات سالانه بر ملک را تایید می‌‌‌کند اما در مقابل، موقعیت خانه‌‌‌های خالی را مناطقی از شهر عنوان می‌‌‌کند که با واقعیت منطبق نیست.
مالیات سالانه بر ملک

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه حدود ۴‌ میلیون مسکن در تهران وجود دارد، گفت: اما موضوع اصلی این است که چون هزینه‌های ملاکی، سفته‌بازی و مالیات این بخش صفر است بخش زیادی از این آپارتمان‌ها خالی و بلا استفاده هستند.

او می‌گوید: بخش زیادی از این خانه‌های منجمد شده در سال‌های اخیر متراژ زیر ۱۰۰ مترمربع دارند و اتفاقا در مناطق مصرفی است.

او با بیان اینکه در ایران مسکن یک کالای مصرفی محسوب نمی‌شود و به کالای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است، گفت: ما قوانین و مقررات مرتبط با بخش مسکن که بتوان مصرف را مبنای کالای مصرفی قرار داد، ‌‌‌نداریم. پس ملک وسیله‌ای برای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری شده است.

مالیات سالانه بر ملک

پورابراهمی معتقد است: به دلیل خلأ سیاست مالیاتی ضد ملاکی ما از ابزارهای دست چندم مالیاتی، مانند همین اخذ مالیات از خانه‌های خالی استفاده کرده‌ایم؛ نیامده‌ایم برای کل املاک «مالیات سالانه» بگذاریم.

بر اساس گفته وی، در آمریکا با نرخ شناور میانگین یک‌درصد از کلیه املاک مالیات سالانه می‌گیرند و امارات، ترکیه، فرانسه و اخیرا چین هم از همه املاک مالیات سالانه توسط دولت مرکزی یا دولت محلی اخذ می‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: درباره اینکه با چه ابزار‌هایی سراغ مالیات بخش مسکن برویم هم نکاتی وجود دارد. یک ابزار مالیاتی برای مقابله با احتکار مسکن است و ابزار دیگر هم برای تغییرجنس و نوع رفتار از سرمایه‌گذاری به مصرفی است.

مطلب پیشنهادی:  کاهش 10 تا 12 درصدی قیمت مسکن

وی افزود: ما در حال تصویب طرحی با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه هستیم. عایدی سرمایه، یعنی اینکه اگر کسی خانه‌ای خرید و بعد فروخت ما‌به‌التفاوت کلانی که به دست آورد و رفتار غیر‌مصرفی داشت، از او مالیات بگیریم نه ازکسی که خانه‌اش را می‌فروشد تا خانه بهتری بخرد. او در هیچ جای دنیا مشمول مالیات نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در این طرح گفته‌ایم که نهایتا یک خانه به نام فرزند مجرد و یک خانه هم برای سکونت می‌توانند داشته باشند. یک خانه هم در شهر غیرمحل سکونت خود داشته باشند. محدوده همه این موارد تعریف و مشخص شده است. به جز این هرچه داشته باشند مشمول مالیات است.

مطالعه بیشتر: مطلب «میزان مالیات خانه های لوکس مشخص شد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …