خانه های بزرگ قدیمی، سکان دار بازار مسکن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مقایسه ارزان‌ترین و گران‌ترین محله‌های تهران در دو تابستان نشان می‌دهد که هر چه واحد مسکونی در متراژ بزرگ‌تری ساخته شود، قیمت هر مترمربع نیز افزایش می‌یابد.
خانه های بزرگ قدیمی

به گزارش دلتا مگ به نقل از فرارو، گویا با تمرکز سازندگان مسکن روی تجمیع خانه‌های کلنگی و ساخت خانه های بزرگ قدیمی بازار مسکن برهم‌خورده و فعالان بازار باید خود را با قاعده جدیدی که چند سالی است شکل گرفته تطبیق دهند.

بررسی آگهی‌های درج‌شده در سایت‌های ملکی طی تابستان سال جاری نشان می‌دهد که میانگین قیمت واحد‌های نقلی بین ۵۰ تا ۷۵ متر در ارزان‌ترین محله‌های تهران به ۹ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان رسیده است.

بر این اساس با ۳۰۵ میلیون تومان هم می‌توان در تهران خانه‌دار شد؛ اما خانه‌ای ۵۰ متری در حسن‌آباد باقرفر. از سوی دیگر گران‌ترین واحد آپارتمان‌های ۵۰ تا ۷۵ متری نیز با حدود قیمتی ۷۹۰ میلیون تومان مربوط به اندیشه می‌شود.

اندیشه با ثبت میانگین قیمت ۱۰ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان برای هر مترمربع واحد مسکونی، بیشترین نرخ را در بین خانه‌های ارزان‌قیمت کوچک‌متراژ تهران در تابستان سال جاری ثبت کرد.

نیاوران با رسیدن به نرخ ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هر متر در سایت‌های ملکی در بین ۱۰ محله گران تهران، رده آخر را به خود اختصاص داد.

منطقۀ ۱ نیز انحصار گران‌ترین خانه‌ها را در اختیار خود درآورده؛ چنان‌که در بین ۲۰ محلۀ گران بزرگ و به‌عنوان مثال در حالی که هر متر خانۀ ۵۰ تا ۷۵ متری در الهیه ۸۸.۱ میلیون تومان عرضه می‌شود، این رقم در آپارتمان‌هایی که بیش از ۱۵۰ متر ساخته شده‌اند به حدود ۱۰۹ میلیون تومان رسیده است.

مطلب پیشنهادی:  چرا آمار قیمت مسکن متفاوت است؟

آینده بازار از آنِ خانه های بزرگ قدیمی

آینده بازار از آنِ خانه های بزرگ قدیمی

تأثیرگذاری متراژ ساخت بر قیمت نهایی مسکن قاعده‌ای است که به هیچ وجه نباید آن را دست کم گرفت. شاید تا اواسط دهه ۸۰ خانه‌های نقلی در این زمینه پیشتاز بودند، اما اکنون هر چه متراژ خانه بیشتر باشد، ارزش هر متر آن هم افزایش می‌یابد.

این امر باعث می‌شود تا سهم خانه‌های نوساز کوچک‌متراژ که قیمت بالاتری دارند در میانگین قیمت‌ها بشدت کاهش یابد و فاصلۀ قیمت آن با خانه‌های بزرگ‌متراژ به چشم آید.

به‌ویژه آنکه امروز بسیاری از متقاضیانی که در بازار مسکن مشاهده می‌شوند، سرمایه‌دارانی هستند که توان خرید خانه‌هایی با متراژ بالاتر دارند و به جای خرید خانه‌های کوچک با تعداد بالا، ترجیح می‌دهند واحد‌های کمتر با متراژ بالاتر داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «خرید خانه در شهرک غرب چقدر نقدینگی نیاز دارد؟» از دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…