آیا واحدهای نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده تهران ساخته می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فرونشست زمین به یکی از دغدغه‌های موجود مردم در حوزه ساخت و سازها و مقاوم‌سازی به‌ویژه در بافت‌های فرسوده تبدیل شده است.
رفع مشکل مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد داده‌ایم واحدهای نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده تهران ساخته شود.

علی بیت‌الهی، با بیان این‌که فرونشست زمین در اغلب استان‌های کشور در حال رخداد است، اظهار کرد: یکی از زون‌های با خطر بسیار بالا در همین استان تهران و به ویژه جنوب غرب شهر تهران قرار دارند. بیشینه فرونشست زمین در این منطقه به حدود ۲۴ سانتیمتر در سال می‌رسد.

وی بیان کرد:‌ در این زون حدود ۲.۵ میلیون نفر ساکن هستند که شامل سکونتگاه‌های اقماری اطراف شهر تهران از جمله نسیم شهر، اسلامشهر هستند. علاوه بر این  مراکز صنعتی و تولیدی تهران در این همین زون قرار گرفته‌اند.

خطرات ساخت مسکن در بافت فرسوده تهران

خطرات ساخت مسکن در بافت فرسوده تهران

رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این‌که  برآورد می‌شود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار واحد مسکونی هم  در تهران و هم این شهرهای جنوب غربی تهران در زون فرونشست زمین قرار داشته باشند، تاکید کرد: بخشی از بافت‌های فرسوده تهران، مخزن سوخت ری، پالایشگاه نفت تهران، دکل‌های برق، لوله‌های انتقال نفت، بنزین و گاز  نیز در زون فرونشست قرار دارند.

بیت‌الهی افزود:‌ یکی از پیشنهادات کاربردی و مهم این بوده با عنایت به قانون جهش مسکن، در بافت‌های فرسوده شهری تهران فعالیت و حرکت وسیع ملی مورد هدف قرار بگیرد و چهره این بافت‌های فرسوده که در برابر زلزله و فرونشست زمین مقاومت چندانی ندارند بهسازی و بازسازی خوبی صورت بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  آژانس 850 دلتا، خورشید درخشان مرداد ماه

رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ متاسفانه در بررسی‌های صورت گرفته توجه ویژه به حرفهای کارشناسی خیلی جدی نبوده و  امیدواریم از این به بعد توجهات به فرونشست زمین چراکه اثر آن بسیار ماندگار و ادامه دار است و مانند زلزله نیست که یکبار می‌آید و خسارت وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه این ساختمان‌ها به دلیل عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز و به‌کارگیری مصالح غیر استاندارد، جزو ساختمان‌های ناایمن محسوب می‌شوند، افزود: ۱۰ هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران داریم که ویژگی اصلی آن عدم استحکام است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «مسکن طرح ملی زیر ذره بین دیوان محاسبات استان تهران» از دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…