عامل گرانی مسکن در ایران چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تهران جزو ۳۰ شهر اول در شکاف بزرگ قیمت و اجاره مسکن بین ۴۸۰ شهر دنیا است.
قیمت نامتعارف مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، میانگین تورم سالانه زمین در تهران طی سه دهه اخیر ۳۰درصد بوده و برای مسکن نیز این نرخ ۲۵درصد ثبت شده؛ درحالی‌که متوسط تورم عمومی سالانه حول و حوش ۲۰درصد بوده است.

در بازار مسکن ایران، تقریبا نزدیک به نیم‌قرن طول می‌کشد تا افراد با پس‌انداز و تسهیلات بتوانند صاحب‌خانه شوند؛ در تهران نزدیک به یک قرن. اما طول زمان دسترسی به کلید خانه به شکل متعارف در کشورهایی که بازار مسکن در آنجا، با سیاست صحیح، تنظیم است، ۱۲ سال است. این دلیل دوم گرانی مسکن در ایران است.

یکی از دلایل مهم گرانی مسکن در ایران، سهم هزینه مسکن در سبد هزینه ماهانه و سالانه خانوارهای ایرانی است که در این یکی دو سال اخیر به رقم ۴۲ درصد رسیده؛ درحالی‌که «سقف متعارف هزینه مسکن در جهان ۳۰ درصد» است.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

یکی دیگر از دلایل اینکه در ایران صاحبخانه شدن به یک رویا تبدیل شده، قدرت خرید بسیار پایین تسهیلات است. از سوی دیگر آنچه باعث این وضعیت شده، «تقاضای عمومی تقریبا غیرقابل توصیف برای خرید ملک به قصد نگهداری بلندمدت برای افزایش ارزش دارایی» است.

اخیرا یک نظرسنجی در کشور از افراد درباره «مقصد مطلوب برای سرمایه‌گذاری» مشخص کرد، اکثر ایرانی‌ها تمایل دارند پولشان را در بازار ملک پس‌انداز (سرمایه‌گذاری) کنند.

این علاقه به پس‌انداز ناشی از تورم عمومی بالا، طی دهه‌های اخیر در کشور «انتظارات تورمی» در مقاطع زمانی مختلف ناشی از شوک‌های بیرونی (مثل ریسک غیراقتصادی سه سال گذشته) و همچنین ناشی از شرایط نامساعد محیط کسب و کار است که باعث شده افراد اولا دنبال این باشند که دارایی‌های خود را وارد پناهگاهی کنند که در برابر تورم، محافظت شود و ثانیا، بازار غیرمولدی مثل ملک را به جای بخش‌های مولد برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

مطلب پیشنهادی:  ارسال نخستین فهرست خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی

هزینه صفر «سرمایه‌گذاری ملکی» در ایران در کنار «تورم بالای ملکی» باعث شده است «زمین و مسکن» برای خیلی از افراد حقیقی و حقوقی، «بهترین مکان سرمایه‌گذاری و سودگیری» باشد.

به این ترتیب است که «هجوم خریدهای غیرمصرفی به بازار ملک» و «خرید و نگهداری بدون استفاده املاک»، سال‌هاست در ایران رواج دارد و نتیجه‌اش گرانی مزمن مسکن برای مردم مصرف‌کننده شده است. عوارض ثانویه این بحران عدم دسترسی البته «دامن بازار اجاره» را هم گرفته و باعث شده «املاکی که خریداری می‌شود به جای عرضه در بازار اجاره، خالی بماند».

مطالعه بیشتر: مطلب «املاک شهرداری‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

محاسبه مالیات خانه‌های خالی در سال 1403

در صورتی که خانه‌ای بیش از 2 ماه خالی باشد به ازای هر ماه اضافه‌تر از موعد قانونی، در سال …