هجوم خریداران سرمایه‌ای، نتیجه 30 سال حباب مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تراز جهانی نسبت قیمت به اجاره تحت عنوان سند 30 سال حباب مسکن در تهران اثبات می‌کند «بازار املاک ایران بهشت خریداران غیرمصرفی و جهنم خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها» بوده است.
بازار املاک ایران

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، بازار املاک ایران نشان می‌دهد، پایداری سطح قیمت مسکن در وضعیت حبابی در تهران مانع از آن شده که طی این سال‌ها، خریداران مصرفی بتوانند به مسکن که توان مالی خرید آن را داشته، دسترسی داشته باشند.

اگر چه در مقاطعی طی این سال‌ها، شرایطی فراهم شد که مصرف‌کننده‌‌‌ها بتوانند در حجمی با ابعاد رونق معاملات ملک، نسبت به خرید آپارتمان اقدام کنند، اما روند کلی و برآیند شرایط این 30 سال طوری بوده که همواره «خریداران مصرفی در بیرون بازار منتظر بهبود شرایط بودند» و در مقابل «سرمایه‌گذاران و سفته‌‌‌بازان ملکی تا توانستند نسبت به خرید و منجمدسازی ملک اقدام کردند.»

بررسی‌ بازار املاک ایران نشان می‌دهد میزان علاقه و اشتهای ایرانی‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار ملک به جای سرمایه‌گذاری در بخش مولد بسیار زیاد است، به طوری که نزدیک به 40‌ درصد ایرانی‌‌‌ها تمایل دارند در بازار زمین و مسکن، سرمایه‌گذاری کنند و فقط یک‌ درصد افراد حاضر به «سرمایه‌گذاری در بورس» هستند.

بازار املاک ایران

این علاقه افراطی افراد به خرید و نگهداری زمین و مسکن، عامل «حباب‌‌‌ساز» بازار ملک است. پس‌‌‌انداز به شکل «انجمادسازی ملک» باعث شده قیمت در رابطه با اجاره‌‌‌بها، از نسبت عرف جهانی با سرعت تند فراتر رود.

مطلب پیشنهادی:  متوسط اجاره بهای مسکن در تهران؛ متری ۸۴ هزار تومان

همین رشد شدید قیمت و شکل‌‌‌گیری حباب، ‌سازوکار بازار مسکن را به خاطر «رشد چشمگیر سالانه قیمت ملک» برای ملاکان جذاب و برای مصرف‌کنندگان «غیرقابل استفاده» کرده است.

البته، ریشه مادر این اتفاقات، «همان انتظارات تورمی» و «تورم عمومی بالا» است که باعث شده افراد به فکر حفظ ارزش واقعی دارایی خود باشند. اما در همین شرایط تورمی، اگر وضعیت «ریسک صفر» در بازار ملک برقرار نبود و همزمان «در نابازار سرمایه، دولت دست از مداخله برمی‌‌‌داشت»، سرمایه‌‌‌ها به سمت بخش‌‌‌های مولد حرکت می‌کرد.

در پایان لازم به گفتن است که هجوم خریدهای غیرمصرفی به بازار ملک و خرید و نگهداری بدون استفاده املاک، سال‌هاست در ایران رواج دارد و نتیجه‌اش «گرانی مزمن مسکن برای مردم مصرف‌کننده» شده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «متقاضیان خرید مسکن افزایش یافتند» را دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …