علت گرانی قیمت سیمان در بازار آزاد چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دبیر انجمن سیمان اعلام کرد: اگر قطع برق و گاز صنایع سیمان ادامه داشته باشد، قیمت سیمان حتما در زمستان بالا می‌رود.
گرانی قیمت سیمان

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان با بیان اینکه بازار سیمان تنظیم شده و به تعادل رسیده است، گفت: اما به نظرم می‌رسد ثبات فعلی مهمان کوتاه‌مدت بازار سیمان بود و حالا موضوع گرانی قیمت سیمان بر سر زبان‌ها افتاده است.

قیمت هر پاکت سیمان در 26 دی ماه در بازار آزاد، تا 43 هزار تومان هم رسیده است. این در حالی است که قیمت رسمی هر پاکت سیمان 50 کیلویی در کارخانه 25 هزار تومان است.

هفته پیش دبیر انجمن سیمان اعلام کرد: برق صنایع سیمان سهمیه‌بندی شده است. پیش از این، سهمیه گاز این صنایع هم قطع شده بود؛ در گزارش‌های واصله اعلام شد که هر 15 روز یک‌بار مازوت در اختیار واحدهای سیمانی قرار می‌گیرد و پس از تمام شدن ذخیره مازوت، دوباره آن را شارژ می‌کنند.

شیخان، دبیر انجمن سیمان همچنین هشدار داده بود که اگر قطع برق و گاز صنایع سیمان ادامه داشته باشد، قیمت سیمان حتما در زمستان بالا می‌رود. زیرا کارخانه‌های تولیدکننده سیمان مجبورند به جای گاز، مازوت بسوزانند و هزینه حمل‌ونقل مازوت برای آنان گران است.

مطلب پیشنهادی:  آمار اجاره نشینی به 43 درصد رسید

جواد اوجی، وزیر نفت هم پیش از شروع زمستان اعلام کرده بود که در این فصل، روزانه 200 میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم و پیش‌بینی کمبود گاز هم خیلی دور از ذهن نبود. اما سهمیه‌بندی برق و گاز هر دو با هم، احتمالا اوضاع را برای تولیدکنندگان سیمان سخت کند و همانطور که شیخان اخطار داده بود باعث گرانی قیمت سیمان شود.

حالا قیمت سیمان در بازار آزاد تقریبا دو برابر شده و نگرانی‌ها از گرانی سیمان در بورس کالا هم افزایش یافته است. باید منتظر ماند و دید آیا سهمیه‌بندی برق و گاز بر قیمت رسمی سیمان هم تاثیر می‌گذارد یا خیر.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «در طرح ملی مسکن دیگر خبری از ضعف‌های مسکن مهر نیست» از دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…