صاحبان خانه‌های لاکچری نباید مالیات پرداخت کنند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهمترین و برجسته‌ترین نکات لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش حدود ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی است که اتفاق مثبت و نادری در یک اقتصاد نفتی مثل اقتصاد ایران به شمار می‌رود.

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصادآنلاین، برخی کارشناسان حامی دولت قبل، اخذ مالیات از املاک لاکچری را ظلم خوانده‌اند زیرا معتقدند تورم سبب افزایش قیمت این خانه‌ها شده و دولت خودش مسبب تورم است.

از آنجایی که عمده درآمدهای دولت را مالیات تشکیل می‌دهد به نظر می‌رسد دولت سیزدهم حساب بیشتری روی این نوع درآمدهای پایدار باز کرده است.

در همین راستا مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت و خودروهای لوکس از جمله پایه‌های مالیاتی جدیدی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده است.

اما با جدیت دولت سیزدهم در اخذ مالیات از مرفهان به‌خصوص مالکان املاک لوکس و بالای ۱۰ میلیارد تومان، در روزهای اخیر جریانات سیاسی حامی دولت قبل نسبت به این نوع مالیات انتقاد کرده‌اند.

آیا اخذ مالیات از املاک لاکچری مشکل گشای اقتصاد مسکن است؟

این در حالی است که جامعه هدف مالیات بر خانه‌های لوکس، افرادی است که قیمت خانه‌های آنها بالای ۱۰ میلیارد تومان است و اتفاقا تورم به طور کامل به نفع آنها شده چرا که در دولت قبل قیمت مسکن بیش از هشت برابر شد و آنها پس از سود چند ده میلیارد تومانی از تورم دولت قبل، اکنون از پرداخت ۵۰۰ هزار تومان مالیات هم فرار می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  چرا باید در پردیس خانه خرید؟

جالب این است که این نوع مالیات به قبل از شروع به کار دولت سیزدهم مربوط می‌شود و این دولت نقشی در وضع قانون مالیاتی یادشده ندارد. بعلاوه میزان مالیات آن‌قدر نیست که فشاری به صاحبان این نوع املاک و خودروها وارد کند.

علی ملک‌زاده ،کارشناس اقتصادی در مورد اینکه خانه‌ها و خودروهای لوکس و گران‌قیمت چرا با وجود تورم مشمول مالیات می‌شوند اظهار داشت: موضوع این است که در دنیا این نوع مالیات را با عنوان مالیات بر ثروت می‌شناسند. اما متأسفانه مالیات بر ثروت در ایران خیلی معمول نیست.

این کارشناس امور مالیاتی عنوان داشت: البته این مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت هم که در لایحه بودجه آورده شده و سال گذشته نیز در بودجه وجود داشت آنچنان مالیاتی را از صاحبان این خانه‌ها نمی‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «پرداخت اقساط نهضت ملی مسکن از چه زمانی آغاز می‌شود؟» از دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …