عملیاتی شدن مالیات بر خانه های لوکس در چند روز آینده

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سهم مالیات از بودجه 1401 به حدود 40 درصد رسیده و نسبت به درآمدهای مالیاتی سال 1400، 62 درصد رشد داشته است اما همچنان به حدی نرسیده که امکان جدایی از درآمدهای نفتی را فراهم کند.
مالیات بر خانه

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم نیوز، در بحث مالیات بر خانه های لوکس مبالغی در بودجه سال جاری در نظر گرفته شده بود اما با توجه به تاخیر در تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی دریافتی این پایه‌های مالیاتی بسیار پایین بوده است.

محمد برزگری رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: در بحث قانون، ما با مهلت قانونی و مواردی مواجه هستیم که برای اجرای بهتر قانون باید به آن توجه کنیم. طبق یکی از بندهای اصلی اصلاحیه قانون خانه‌های خالی مصوب 1399 باید یک سال مالیاتی، که برابر همان سال شمسی است، بگذرد و بعد مشخص کنیم که خانه فرد در این بازه چه مدت خالی بوده است.

در اصلاحیه قانون مالیات بر خانه‌های خالی قانون‌گذار آمده است که هر کس (سرپرست خانوار) می‌تواند یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی در شهر دیگری داشته باشد. بنابراین هر کس می‌تواند در یک شهر یک نشانی واحد مسکونی را به عنوان مسکن اصلی و در شهر دیگر اقامتگاه دیگری را به عنوان مسکن فرعی معرفی کند.

مالیات بر خانه های لوکس

شرایط اصلاحیه قانون مالیات بر خانه های خالی لوکس و غیرلوکس

براساس تعریف ارائه شده، اگر خانه‌ای خالی بماند، تا 120 روز در سال از حیث مالیاتی هیچ مشکلی ندارد، اما اگر بیش از این مدت خانه‌ای خالی ماند، به ازای هر ماه بیش از 120 روز (120 روز ابتدایی معاف است و مشمول مالیات نیست) مشمول مالیات خواهد شد.

با توجه به اصلاحیه قانون خانه‌های خالی مصوب سال 1399 در صورتی که در دی ماه مالیات از خانه‌های خالی اخذ نشود، سازمان می‌تواند نسبت به دریافت آن در تیر ماه 1401 یا زمان نقل و انتقال آن واحد اقدام کرد.

مطلب پیشنهادی:  روزهای خاکستری بازار مسکن

به نظر می‌رسد مشکل اصلی پیش روی عملیاتی شدن قانون مالیات برخانه های خالی، مربوط به اطلاعات خانه‌های خالی است که باید از وزارت راه و سامانه املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی برسد.

برزگری رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: در حال حاضر اطلاعات 12 هزار واحد خالی نهایی شده است که از این تعداد حدود 2 هزار و 500 واحد بیش از 120 روز خالی مانده‌اند و مابقی کمتر از این زمان خالی بوده که براساس قانون فعلا مشمول مالیات نشده‌اند.

وی همچنین افزود: درخصوص مالیات بر خانه های لوکس اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد، اقداماتی در جریان است و پیش‌بینی ما این است که در دو تا سه روز آینده از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی ابلاغ شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «سرمایه گذاری 80 درصد ثروت ایرانیان در بازار املاک» از دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …