پیشنهاد انبوه‌سازان برای ساخت مسکن ملی چقدر است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اخیرا انبوه‌سازان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرده‌اند که ساخت مسکن ملی را متری ۵.۲ میلیون تومان خواهند ساخت.
مسکن کارگران

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های اجرای طرح نهضت ملی مسکن به خصوص برای دهک‌های پایین درآمدی، هزینه‌های احداث آن است.

محمد مرتضوی عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان در این رابطه گفته است: قرار است با ساخت مسکن ملی، دهک‌های پایین‌تر صاحبخانه شوند، از همین رو ما می‌بایست با رقم مناسبی اقدام به ساخت مسکن برای این واحدها کنیم و این اقشار با بضاعت اندکی خانه‌دار شوند.

او ادامه داد: انبوه سازان و بخش خصوصی می‌توانند اراضی ملکی خود را با تسهیلات در نظر گرفته شده از ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بسته به شهر و نوع پروژه، در اختیار این طرح قرار داده و به ساخت واحدهای مسکونی اقدام کند.

مرتضوی با بیان اینکه هزینه احداث در خودمالکی‌ها با توجه به نوع شهر و اهمیت پروژه یا جانمایی آن در سطح شهرها، شناور و متغیر است، گفت: دهک‌های بالایی جامعه هم معمولاً از پروژه‌های خودمالکی بیشتر استقبال می‌کنند.

شرط ابطال قرارداد مشارکت در ساخت

مرتضوی از درس‌هایی که از مسکن مهر می‌توان گرفت و باید در نهضت ملی مسکن اجرا کرد را فرسایشی شدن آن است.

وی اضافه کرد: در مسکن مهر هدف‌گذاری احداث ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بود که رقم بزرگی است؛ در شرایط امروز هم باید از مسکن مهر در نهضت ملی مسکن درس بگیریم و قراردادهای پیمانکاری متناسب با تورم عمومی در سازمان برنامه و بودجه تنظیم شود.

مطلب پیشنهادی:  خرید خانه در کرج با 300 میلیون تومان

مرتضوی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید تعدیل‌های ۳ ماهه را در قراردادها بگنجاند، گفت: بنده معتقدم با قیمت مناسبی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به توافق می رسیم؛ نرخ‌هایی که برای طرح ملی مسکن از قبیل متری ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سپس حتی تعدیلی که بعد از یک سال به آن وارد شد و به متری ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید، ارقام دقیق و واقعی نبودند؛ اگر هم سازندگانی حاضر به امضای قراردادهای ساخت و ساز با این ارقام شدند، قطعاً به سرنوشت مسکن مهر دچار گشتند.

مرتضوی در پایان عنوان کرد: برای ساخت مسکن ملی، انبوه سازان ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده‌اند که با در نظر گرفتن تعدیل و نرخ پایه ۳ ماهه زمستان ۱۳۹۹ است. با این نرخ می‌توان پروژه را به سرانجام رساند؛ البته در استان‌های مختلف شرایط خاصی داریم که به آنها ضرایب محلی هم وارد می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «سرمایه گذاری 80 درصد ثروت ایرانیان در بازار املاک» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …