مراحل شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر

5
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پس ندادن ودیعه به مستاجر، پرداخت نکردن هزینه‌هایی که مستاجر برای ملک انجام داده، دیرکرد اجاره‌بها و … از جمله موضوعاتی هستند که صاحب‌خانه و مستاجر را به دادگاه می‌کشاند.
شکایت از صاحب خانه

دعوای بین موجر و مستأجر و به‌خصوص شکایت از صاحب خانه دعوایی است که تمامی ندارد و در بسیاری از دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف روزانه شاهد این مورد هستیم. گاهی اوقات مستأجرین که برای اجاره آپارتمان اقدام می‌نمایند نسبت به مسائل حقوقی مرتبط آگاهی ندارند و لذا دچار دغدغه و مشکل می‌شوند. برای آگاهی از مراحل این دسته از شکایت‌ها و چگونگی انجام آن، با دلتامگ همراه باشید.

برخی موارد مانند عدم تخلیه ملک توسط مستاجر، آسیب و صدمه زدن به ساختمان و عدم پرداخت اجاره‌بها توسط مستاجر باعث خواهد شد که موجر از مستاجر شکایت کند.

اما گاهی اوقات مالک، مستأجر را در مضیقه گذاشته و حق او را پرداخت نمی‌کند. در این گونه موارد که شامل پرداخت‌نکردن ودیعه یا پرداخت‌نکردن هزینه‌هایی که مستأجر برای ملک انجام داده و … می‌شود، مستأجر می‌تواند در سامانه شکایت از صاحب خانه، در خواست خود را ثبت کند تا به شکایت او رسیدگی شود.

نحوه شکایت از صاحب خانه توسط مستأجر

  • درصورتی‌که مالک پول پیش را پرداخت نمی‌کند، اگر پول پیش کمتر از 20 میلیون تومان باشد باید به شوراهای حل اختلاف مراجعه کنید.
  • از مالک شکایت کنید و پول پیش را باتوجه‌به حکم قاضی دریافت کنید.
  • اگر مبلغ ودیعه بیش از 20 میلیون تومان باشد، و مالک آن را پرداخت نکند، مستأجر می‌تواند برای دریافت پول پیش، از راه قانونی به دادگاه حقوقی مراجعه کرده و از مالک شکایت نماید.

نحوه شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر

مراحل شکایت از صاحب‌ملک

برای شکایت از صاحب‌خانه می‌توانید مراحل زیر را طی کنید تا به نتیجه برسید:

  • تنظیم اظهارنامه در دفاتر خدمات قضایی
  • تنظیم دادخواست تأمین دلیل (چنانچه پس از تنظیم اظهارنامه نیز موجر مبلغ را مسترد نکرد)
  • تنظیم دعوی استرداد ودیعه به انضمام خسارات وارد شده

چنانچه موجر پس از اتمام قرارداد از پس دادن پول پیش سرباز زند، مستاجر بایستی ابتدا با تنظیم اظهارنامه مبلغ ودیعه را در زمان مشخص مطالبه کند.

مطلب پیشنهادی:  هرگز بدون دانستن این نکات مبایعه‌نامه ننویسید

سپس چنانچه موجر مبلغ ودیعه را پس نداد، مستأجر می‌تواند بر اساس مقدار پول رهن با مراجعه به شوراهای حل اختلاف و یا دادگاه محل سکونت موجر، استرداد مبلغ رهن را درخواست نماید.

همچنین مستأجر در چنین مواردی علاوه بر دریافت مبلغ ودیعه می‌تواند جریمه یا خسارت تأخیر استرداد ودیعه را نیز از مالک دریافت نماید.

مراحل شکایت از صاحب‌ملک

اگر صاحب‌خانه مبلغ رهن را به مستأجر پس ندهد چه‌کار باید کرد؟

با به‌اتمام‌رسیدن زمان عقد اجاره و تمدید ننمودن دوباره آن، صاحب‌خانه می‌بایست مبلغ ودیعه را که به‌عنوان قرض‌الحسنه از مستأجر دریافت کرده است پس دهد. پس‌ندادن مبلغ رهن یا همان ودیعه خانه توسط مالک، در واقع زایل نمودن تعهد حقوقی و قانونی توسط صاحب‌خانه نسبت به مستأجر به‌حساب می‌آید.

در این صورت اگر صاحب‌خانه مبلغ ودیعه را به مستأجر پس ندهد، مستأجر می‌تواند با تنظیم دادخواست حقوقی به دادگاه یا شورای حل اختلاف، بسته به میزان ودیعه که در صلاحیت رسیدگی کدام مرجع باشد؛ مبنی بر مطالبه پول پیش خود اقدام کند. علاوه‌برآن درصورتی‌که صاحبخانه مبلغ اجاره را افزایش دهد، مستأجر می‌‌تواند از صاحبخانه برای افزایش اجاره‌ شکایت کند.

مستأجر باید با ارائه مدارک و مستندات اعم از اجاره‌نامه و فیش پرداخت پول به‌عنوان ودیعه به مالک و انجام مراحل قانونی، صاحب‌خانه را محکوم به پرداخت مبلغ ودیعه خود نماید.

سخن آخر

امروزه باتوجه‌به بالارفتن قیمت مسکن بسیاری از افراد اقدام به اجاره‌کردن خانه می‌کنند؛ اما این موضوع به همین سادگی نیست و مشکلاتی برای صاحبخانه و حتی مستأجر ایجاد می‌کند یکی از این موارد شکایت از صاحب خانه توسط مستاجر است.

5 دیدگاه

  1. یدالله شهبازی

    14 تیر 1401 در 7:37 ب.ظ

    ۲۲بهمن خ وحدت واحد شش سه میلیون به ۵میلیون قبول ندارد بنده بیشتردوبرابر آنچه قانونه صدمیلیون سیصد میلیون ۶ میلیون می خاهد.بنده فردیایثاگر وعملیاتی بوده‌ام وهزاران ملیارد سرمایه ثابت
    خلق صدها آبادی.حالا بازنشستگی یک حقوق ناچیز زیر هفت

    پاسخ

  2. ydallhshhbazy41@gmail.com

    14 تیر 1401 در 7:54 ب.ظ

    ۲۲بهمن خ وحدت واحد شش سه میلیون به ۵میلیون قبول ندارد بنده بیشتردوبرابر آنچه قانونه صدمیلیون سیصد میلیون ۶ میلیون می خاهد.بنده فردیایثاگر وعملیاتی بوده‌ام وهزاران ملیارد سرمایه ثابت
    خلق صدها آبادی.حالا بازنشستگی یک حقوق ناچیز زیر هفت تومان بنگاها رشدی قارچی. تنظیم قرارداد که قانون حکومتی را بی ارزش بی عدالتی ایجاد فقر وبه طمه انداختن صاحبان مجتمع‌های مسکونی چرا آن پیرزن انگلیسی زن آهنی میگفتن چنین قانونی به اجرا درآورد کسانی رعایت نمیکردن ۸۵درصد کل پول بداشت میشد بنفع مردم ودولت

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      16 تیر 1401 در 8:40 ق.ظ

      با سلام ، همه مردم الان دغدغه دارن . امیدواریم دولت فکر خوبی به حال مستاجرها بکنه.

      پاسخ

  3. عباس

    14 مهر 1402 در 5:29 ب.ظ

    سلام و تشکر فراوان بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید و آموزنده 🙏👌👌👌🙏 عباس آقا

    پاسخ

  4. علی ابراهیمی

    21 آبان 1402 در 6:39 ب.ظ

    ی هفته شده از وقت خونه گذاشته صاحب خونه پول نمیده باید چیکار کنم میگه تا مستاجر نیاد پول ندارم هم مغازه لازم خونه داره هم دوتا ماشین.؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …