رشد نامتعارف و سریع قیمت املاک شمال کشور

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد، پرواز سرمایه‌ها به مقصد زمین و ویلا در شمال کشور طی سال های 98 تا 1400 بسیار رشد کرده، به طوری که قیمت زمین طی این سال‌ها در شمال کشور رشد 6 برابری داشته است.
قیمت املاک شمال کشور

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، در تهران نیز رشد قیمت ملک طی نزدیک به 5/ 2 سال گذشته، به مراتب کمتر از رشد قیمت زمین و ویلا در شمال بوده است. این تفاوت در سرعت رشد قیمت، نتیجه «انتخاب شمال توسط حجم قابل توجهی از افراد طی سال‌های اخیر برای اقامت تفریحی، سکونت موقت کرونایی و البته سرمایه‌‌گذاری ملکی» است.

این در حالی است که متوسط قیمت زمین در کشور طی مدت 2 سال، تقریبا 4 برابر شد که از نرخ رشد قیمت املاک مازندران خیلی کمتر است.

جهش قیمت املاک «شمال» ناشی از «پرواز سرمایه‌ها» به این بازار است که متهم چنین انحراف مسیری در سرمایه‌‌گذاری، «سیاستگذار» و «سیاست‌های غلط» او است.

کارشناسان معتقدند که سیاستگذار می‌توانست «بازار املاک شمال» را از «حیاط خلوت جریان تقاضای غیر مصرفی» با یک ابزار تیز مالیاتی خارج کند، اما این کار را نکرد.

سیاستگذار به جای ابزار مالیات سالانه بر ملک، سراغ یک سیاست محرک سفته‌‌بازی ملکی رفت به طوری‌که با تصویب «یکسری معافیت و استثنا در قانون مالیات بر خانه خالی»، به خریداران زمین و ویلا در روستاهای بکر و توریستی و همچنین شهرهای کوچک «شمال» پاس گل داد تا «تنور معاملات ملک در این مناطق طی یک‌سال گذشته داغ‌‌تر از سال قبل از آن شود».

بخش دیگری از آمار رسمی مربوط به نبض قیمت ملک در «شمال» حکایت از آن دارد که در بهار امسال، در حالی که میانگین قیمت مسکن در تهران 70 درصد نسبت به بهار سال گذشته رشد کرد، اما در استان مازندران متوسط قیمت خانه و آپارتمان 122 درصد جهش داشت.

مطلب پیشنهادی:  لاکچری نشینان چقدر باید مالیات پرداخت کنند؟

جالب است که بدانید، بهار امسال متوسط قیمت زمین‌‌های استان مازندران 150 درصد افزایش یافت. این نرخ رشد برای زمین‌‌های مسکونی تهران 80 درصد بوده است.

وضعیت فعلی بازار مسکن نشان می‌دهد، مالکان شمال چون به محرک‌‌های آتی رشد قیمت این منطقه دل بسته‌‌اند، حتی با کاهشی شدن سطح قیمت مسکن در تهران هم بعید است «فروشنده» شوند. در این حالت، ممکن است «ورودی سرمایه به بازار املاک شمال» کاهش پیدا کند اما «خروجی» اتفاق نیفتد. بخشی از زمین‌‌های مناطق خاصی از شمال را افرادی خریده‌‌اند که ایرانیان مقیم خارج محسوب می‌شوند. این گروه، حتما دید بلندمدت به این بازار دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «دولت به دنبال اخذ مالیات از درآمد اجاره بها» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …