مستاجران باید اجاره‌نامه‌های خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با استناد به تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در شهرهایی که بالای صدهزارنفر جمعیت داشته باشند، واحدهای مسکونی خالی در صورت شناسایی مشمول دریافت مالیات می‌شوند.
ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصادآنلاین، علاوه بر مالکان، مستاجران نیز ملزم به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان شدند.

در حالی که ضرب‌العجل وزارت راه و شهرسازی برای ثبت اطلاعات ملکی صدای بسیاری از شهروندان را درآورده است، کمتر از ۲۰ درصد از مردم اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده‌اند.

این در شرایطی است که دولت برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی را موظف کرده است که با سامانه املاک و اسکان همکاری کنند. در این صورت می‌توانند وضعیت مالکیت خانه‌های مسکونی را شناسایی کنند و برای خانه‌های خالی صورت حساب مالیاتی ارسال کند.

بر همین اساس وزارت راه و شهرسازی در فراخوانی از مردم خواست که اطلاعات ملکی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و حتی مستاجران نیز موظفند اجاره‌نامه‌های خود را در این سامانه ثبت نمایند.

در این میان بسیاری از شهروندان ایرانی می‌گویند که پیامک‌های مالیاتی اشتباهی برای آن‌ها ارسال شده‌است. حتی ملک تجاری به عنوان ملک مسکونی این افراد تلقی‌شده یا برای مستاجران پیامک اشتباهی آمده‌است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاد ارسال پیامک‌های مالیاتی اشتباه‌ می‌گوید: این پیامک برای تمام کسانی که املاک خود را ثبت نکرده‌اند ارسال شده‌است و ممکن است در مواردی اشتباه رخ داده‌باشد، بنابراین کسانی که می‌خواهند ملک آن‌ها مشمول مالیات خانه‌های خالی نشود باید هرچه زودتر اقدام به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کنند و در بخش توضیحات با بارگذاری اسناد و مدارک لازم، اطلاعات اشتباه را تصحیح کنند.

مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

چه کسانی باید در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کنند؟

کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مستاجر و تمامی مالکین واحد‌های مسکونی موظف هستند که اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir درج کنند.

مطلب پیشنهادی:  شاخص انتخاب بازار مسکن برای سرمایه‌گذاری

نکات مهم هنگام ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان

  • با شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید.
  • برای ثبت واگذاری ملک در سامانه املاک و اسکان ضرورت دارد در کنار اطلاعات ملک در لیست املاک تحت مالکیت، گزینه ثبت واگذاری ملک انتخاب شود.
  • موجران باید واحد‌های مسکونی خود را که در اختیار مستاجر است در قسمت افزودن ملک بعد از ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه “شخص دیگری ساکن است. ” را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر را در آن وارد نمایند.
  • چنانچه واحد مسکونی خالی نباشد و خالی نمایش داده شود وضعیت اقامت ملک خود را با انتخاب گزینه ثبت یا تغییر ساکن مشخص کنید.
  • وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.
  • امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد. لازم است در وارد نمودن اطلاعات خود دقت لازم را به عمل آورید.
  • اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می‌کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست

پیشنهاد مطالعه:انبوه سازان به دنبال تسهیلات کم بهره هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …