بازار معاملات مسکن 6 استان از تورم مسکن کشور جامانده است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ردپای تغییرات اقلیمی و بحران‌‌های زیست‌‌محیطی در تحولات قیمت و نبض معاملات مسکن 6 استان کشور رصد شد.
نبض بازار معاملات مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی وضعیت معاملات مسکن نشان از کندتر بودن نبض بازار معاملات مسکن در استان‌‌های اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در مقایسه با تغییرات حجم معاملات خرید مسکن در کل کشور دارد.

خشکسالی‌ها و تنش آبی به همراه فرونشست در این ۶ استان باعث شده است طی فصل اول امسال، «جابه‌جایی محسوس» تقاضای ملکی از استان‌های درگیر به سایر مناطق کشور رقم بخورد.

شوک اقلیمی بازار املاک را می‌توان در تفاوت سرعت رشد قیمت زمین و مسکن بین استان‌های پرتنش و سایر مناطق مشاهده کرد.

متوسط قیمت مسکن در 31 استان کشور در بهار 1400 در مقایسه با یک فصل قبل یعنی زمستان 99 نیز با رشد12/2 درصدی روبه‌رو شد. بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهد، تورم در بازار معاملات مسکن 6 استان یاد شده که با بحران‌‌های زیست‌‌محیطی همراه هستند از تورم مسکن کشور جامانده است.

نبض بازار معاملات مسکن در 6 استان

نبض بازار معاملات مسکن در 6 استان

علت این موضوع به کاهش ورود تقاضای سرمایه‌‌ای به این مناطق، خروج برخی سرمایه‌گذاران ملکی از بازار این شهرها و کوچ بخشی از سرمایه‌‌های ملکی به شهرهای دیگر است.

اثر بحران‌‌های اقلیمی و زیست محیطی به‌ویژه در این 6 استان کشور در بهار امسال به شکل محسوس، نبض معاملات و تغییرات قیمت ملک را در این استان‌‌ها تحت‌تاثیر قرار داده است. این تغییر به‌ویژه در بازار معاملات زمین نسبت به بازار معاملات مسکن محسوس‌‌تر است.

مطلب پیشنهادی:  میزان مالیات خانه های لوکس مشخص شد

به لحاظ تغییرات نقطه‌‌ای متوسط قیمت زمین در این استان‌‌ها در بهار 1400 در مقایسه با بهار 99 معادل 94‌درصد رشد کرد در حالی که این میزان برای کل کشور به طور متوسط 104‌درصد اعلام شده است.

تورم مسکن در اصفهان درحالی به میزان محسوس با تورم کشوری مسکن فاصله دارد که اصفهان به دلیل وسعت و همچنین به علت آنکه مرکز این استان یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای کشور است همواره در معرض تحولات بازار مسکن شهر تهران و تنظیم نبض معاملات مسکن خود با پایتخت قرار دارد.

یک عامل مهم در عقب ماندن این استان از تحولات کشوری بازار مسکن، به درگیری اصفهان با بحران‌‌های زیست محیطی و تنش‌‌های آبی مربوط می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «مشکلاتی که خرید ملک در ترکیه به همراه دارد» از دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …