زیرساخت‌ شهرک های اقماری اصفهان باید تامین شود

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اصفهان از جمله شهرهای صنعتی است که به دلیل جذابیت‌های مختلفی که در آن وجود دارد به عنوان یکی از شهرهای هدف مهاجرت همواره مطرح بوده است.
شهرک های اقماری اصفهان

به گزارش دلتا مگ به نقل از فارس نیوز، افزایش تقاضای مسکن در شهر اصفهان موجب شد تا سیاست‌گذاران امر، برای پاسخ به این مشکل، به ایجاد شهرک‌هایی در اطراف شهر اصفهان دست بزنند که در اصطلاح به آن‌ها «شهرک های اقماری اصفهان» می‌گوییم.

عدم توجه به زیرساخت‌های بهداشتی، ترابری، آموزشی، تجاری، رفاهی و غیره در شهرک های اقماری به تدریج مشکلات مضاعفی را به وجود آورد که با خیلی از سیاست‌های پیش‌بینی شده مطابقت ندارد.

دو هدف عمده وجود دارد که شهرک‌های اقماری برای آن‌ها ساخته می‌شود؛ اول جلوگیری از افزایش جمعیت و دوم تحقق تدریجی سرانه‌های خدماتی برای بهبود وضعیت زندگی مردم که اینگونه پیش نرفت.

عبدالرسول جان‌نثاری، عضو سابق شورای شهر اصفهان، در ارتباط با معضلات شهرک‌های اقماری اظهار داشت: زمانی که طرح جامع و طرح تفصیلی یک شهر یا شهرک تهیه می‌شود، ظرفیتی را برای آن در نظر می‌گیرند و بر اساس آن ظرفیت‌ها، برخی از سرانه‌ها را تخصیص می‌دهند که این‌ها شامل فضای سبز، فضای آموزشی، فضای ورزشی، مراکز بهداشت و درمان و امثال این‌ها جزو این سرانه‌ها است.

وی ادامه داد: بعضا در داخل شهرها هم مشکل تخصیص سرانه وجود دارد، یعنی در داخل خود شهر اصفهان به سختی می‌توان یک زمین ۲ هزار متری پیدا و برای مردمی که در آن منطقه تقاضا دارند، فضای سبز ایجاد کرد.

عضو سابق شورای شهر اصفهان به علت اصلی مشکلات مربوط به شهرک‌های اقماری پرداخت و عنوان کرد: ریشه بسیاری از مشکلات مربوط به تجهیز و ساخت مراکز برای سرانه‌های تخصصی، به تأمین اعتبار مالی و بودجه برمی‌گردد.

مطلب پیشنهادی:  دلیل قطع «سامانه کد رهگیری» اعلام شد

راهکارهای رفع مشکلات شهرک های اقماری اصفهان

راهکارهای رفع مشکلات شهرک های اقماری اصفهان

جان‌نثاری راهکارهای رفع مشکلات شهرک‌های اقماری اصفهان را اینگونه بیان کرد: مکان‌هایی که مردم خیلی وقت است در آن ساکن هستند باید در اولویت قرار گیرد و مکان‌هایی که تازه در حال ساخت و ساز هست، در رتبه بعدی اختصاص بودجه لحاظ شوند.

گام بعدی افزایش مشارکت و به کار گرفتن بخش خصوصی در این پروژه‌هاست، خیلی از کارها را هم می‌توان به صورت تهاتر انجام داد، یعنی بخش خصوصی با سرمایه خود یک پروژه‌ای را احداث کند و ارگان دولتی در زمینه اعطای یک مجوز به این بخش کمک کند.

عضو سابق شورای شهر اصفهان همچنین یادآور شد: اگر در مکانی خانه‌هایی ساخته می‌شود، این فقط صرف ساخت خانه نیست، بلکه تامین سرانه‌ها و تامین فضاهای خدماتی جهت رفاه شهروندان حتما باید مدنظر مدیران قرار گیرد، در نتیجه اولویت باید با مکان‌هایی باشد که زیرساخت بیشتری دارند یا حداقل این است که می‌توانیم خدمات را بهتر به آن‌ها برسانیم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «بازار مسکن به کدام سمت و سو می‌رود؟» از دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …