بازار مسکن به کدام سمت و سو می‌رود؟

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حال حاضر بسیاری از مردم به دنبال این هستند که بدانند بازار مسکن در سال آینده به کدام سمت و سو حرکت می کند و آیا زمان سرمایه گذاری در این بازار است یا خیر؟
ایجاد ﺗﻌﺎدل در ﺑﺎزار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، آنطور که آمارهای منتشر شده نشان می دهد بازار مسکن در طول حدود یک سال گذشته، دومین بخش از نظر میزان بازدهی بوده اما در آذر ۱۴۰۰، یک درصد بازدهی داشته است.

بازار مسکن در ماه گذشته هر چند نسبت به بورس و دلار شرایط بهتری را تجربه کرده، اما از سکه، طلا و خودرو عقب مانده بود.

وقت سرمایه گذاری در بازار مسکن نیست

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی معتقد است اکنون بیشتر بازارها کمتر از تورم بازدهی دارند اما این عقب‌ماندگی در بخش مسکن بیشتر از دیگر بازارهاست؛ در این شرایط او سرمایه‌گذاری در این حوزه را توصیه نمی‌‌کند.

حق شناس با بیان اینکه مسکن نسبت به بازارهای دیگر رشد قوی‌تر و افت کمتری داشته است، گفت: بر اساس یک اصل در اقتصاد، بازارها در طولانی‌مدت با یکدیگر همگرا می‌شوند و عقب‌ماندگی‌ها نسبت به هم را جبران می‌کنند.

افزایش اجاره بها

بازدهی کمتر از تورم

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: در چنین شرایطی، بازار مسکن که افتی کمتر از دیگر بازارها داشته است، درصد رشد پایین‌تری را نیز تجربه می‌کند.

او در مورد پیش بینی بازار مسکن می‌افزاید: مرکز آمار ایران، آخرین نرخ تورم سالانه را ۴۳،۴ درصد اعلام کرد. این رقم با توجه به شاخص‌های اقتصادی احتمالا تا پایان سال به حدود ۴۵ درصد می‌رسد. در این شرایط بازدهی بخش مسکن احتمالا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد.

مطلب پیشنهادی:  ممنوعیت نقل و انتقال واحدهای مسکن ملی

به گفته حق‌شناس، یکی از عواملی که می‌تواند باعث رشد قیمت مسکن می‌شود، افزایش هزینه ساخت برای تولیدکننده است.

سیاست‌های اشتباه فنر بازار مسکن را کشید

این کارشناس اقتصادی به سیاستی اشتباه در طول ۵۰ سال اخیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: دولت‌ها معمولا برای کنترل تورم، در بازارهایی که توان مداخله در آنها را دارند به عمد رکود ایجاد کرده‌اند.

او تاکید می‌کند: نتیجه این سیاست اشتباه، فشردگی فنر بازارهاست. این فنر به صورت دوره‌ای، دچار جهش شده و به عاملی برای افزایش تورم تبدیل می‌شود.

حق‌شناس در پایان گفت: این اتفاق‌ برای بازارهای مختلف از جمله سرمایه و ارز رخ داده است. در مورد بورس، دولت توان بیشتری برای مداخله دارد، اما در مقابل، بازار مسکن کمتر اجازه‌ سرکوب قیمتی را می‌دهد.

مطالعه بیشتر: مطلب «کار وزارت راه، ساخت مسکن نیست» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «بازار مسکن به کدام سمت و سو می‌رود؟» را دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …