بیش از ۸ میلیون خانوار، فاقد مسکن هستند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس اعلام رئیس کمیسیون عمران مجلس از ۱۹ میلیون خانوار شهری، ۸ میلیون خانوار فاقد مسکن ملکی هستند.
قیمت اجاره بها در تهران

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، محمدرضا رضایی کوچی به مشکلات خانوار فاقد مسکن اشاره کرد و توضیح داد: وجود بیش از ۸ میلیون خانوار، فاقد مسکن ملکی به معنای وجود یک نیاز انباشته شده مسکن در کشور است.

وی تامین این میزان مسکن را نیازمند حرکت جهادی دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی در ابتدا برای تأمین زمین یک میلیون واحد مسکونی در سال اقداماتی انجام داد که از جمله الحاق ۱۲ هزار هکتار اراضی واقع در محدوده شهرها یا نزدیک شهرها به حریم شهرها بوده است. بنابراین در حال حاضر برای تأمین مسکن مشکل نداریم.

این عضو مجلس مشکل اجرای قانون جهش تولید مسکن، کمبود منابع مالی دانست و افزود: برای حل این مشکل صندوق ملی مسکن راه اندازی شد که محل تأمین منابع این صندوق تلفیقی از کمک‌های دولت، مالیات‌های مرتبط با زمین و مسکن و خانه‌های خالی به اضافه تسهیلات بانکی است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: تاکنون شاهد واریز شدن کمک‌های مالی دولت به اجرای قانون جهش تولید مسکن که سازمان برنامه و بودجه باید آن را پرداخت می‌کرد، نبوده‌ایم؛ بنابراین صندوق ملی مسکن در حال حاضر از کمک‌های دولتی خالی است.

خانوار فاقد مسکن

وی تأکید کرد: بانک‌ها هم هنوز همراهی لازم را انجام نداده‌اند که در مجلس به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تذکر دادیم که همراهی بانک‌ها با قانون جهش تولید مسکن را بیشتر کنند.

مطلب پیشنهادی:  شرایط اخذ وام مسکن دانشجویی

بر اساس گفته وی، قرار است وزارت اقتصاد زمینه‌ای را برای پیش خرید مصالح ساختمانی از بورس فراهم کند.

رضایی کوچی می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی باید سیاستگذار بوده و نقش راهبری داشته باشد؛ ما انتظار نداریم که دولت برای مردم خانه بسازد؛ بلکه باید زمینه را برای حضور بخش خصوصی و پیمانکاران فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید به صنعتی سازی کمک کند، عنوان کرد: این وزارتخانه باید جانمایی ساخت و سازها را در نظر بگیرد و از احداث مسکن بر روی گسل‌ها، بستر و حریم رودخانه‌ها جلوگیری کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «لزوم تأمین منابع مالی صندوق ملی مسکن در بودجه ۱۴۰۱» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …