عرضه واحدهای قدیمی به مراتب بیش از تقاضا واحدهای نوساز است

4
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با وجود کسادی معاملات مسکن در اغلب مناطق تهران، واسطه‌های ملکی غرب پایتخت از رونق نسبی در این محدوده خبر می‌دهند. علت آن می‌تواند به ازدیاد عرضه آپارتمان در منطقه ۵ مربوط باشد.
عرضه واحدهای قدیمی

به گزارش دلتا مگ اگرچه آپارتمانهای قدیمی و ناقص در بازار مسکن به وفور وجود دارد، عرضه خانه‌های نوساز در بازار کاهش یافته و همین مساله فاصله قیمتی بین واحدهای نوساز و عرضه واحدهای قدیمی را تشدید کرده است.

مشاوران املاک می‌گویند خریداران و فروشندگان در انتظار تعیین تکلیف وضعیت سیاسی و اقتصادی هستند و به همین دلیل از خرید و فروش امتناع می‌کنند.

پس از رونق نسبی بازار مسکن در آذرماه امسال که به رشد ماهیانه ۳۴ درصدی معاملات و انعقاد حدود ۹۸۰۰ فقره قرارداد خرید و فروش در پایتخت منجر شد، تحت تاثیر عوامل سیاسی بین‌المللی، افت بازارهای ارز و بورس، معاملات مسکن به حالت تعلیق در آمد.

به دلیل کمبود فایلهای فول امکانات ناشی از افت ساخت و ساز در مناطق جنوبی و شرقی تهران، افزایش عرضه نسبت به تقاضا در غرب تهران از ایجاد یخ رکود در این محدوده جلوگیری کرده است.

علت اصلی رکود معاملات بازار مسکن

علت اصلی رکود معاملات بازار مسکن

گذشته از رشد شدید قیمتها طی چهار سال گذشته که علت اصلی رکود معاملات محسوب می‌شود، دلیل دیگر افت قراردادهای خرید و فروش در تهران به عقب نشینی فروشندگان برمی‌گردد. بنا به گفته واسطه‌های ملکی، هم‌اکنون تعداد خریداران برای واحدهای ارزنده بیش از فروشندگان است.

مطلب پیشنهادی:  خانه در کدام مناطق تهران گران شد؟

از روز ۲۳ آذرماه، بانک مسکن هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را ۵۰ درصد کاهش داد. همین مساله جذابیت دریافت این نوع تسهیلات را بالا برد و قیمت اوراق تسه از متوسط ۱۰۷ هزار تومان در روز ۲۲ آذرماه با نوسانات افزایشی هم اکنون به حدود ۱۱۵ هزار تومان رسیده است.

در آذرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۲۱.۱ درصد افزایش یافته است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «مجردها برای نام نویسی مسکن حمایتی صبور باشند» از دلتا مگ بخوانید.

4 دیدگاه

  1. صادق

    21 دی 1400 در 8:28 ب.ظ

    در ای سایت ها مافیای مسکن هر روز یک داستان تعریف می‌کنه که بازار گرمی کنه ولی واقعا مردم توانایی خرید ندارند و نخواهند داشت این قیمتها مطابق توانایی خریداران مصرفی نیست تورم موجود در بازار مسکن تورم ده سال دیگر را پیش خور کرده

    پاسخ

    • گلریز مرادیانی

      22 دی 1400 در 11:00 ق.ظ

      سلام
      متاسفانه تورم تمام شدنی نیست انگار

      پاسخ

  2. صادق

    23 دی 1400 در 8:28 ب.ظ

    چند روز هست که که در تبلیغات مسکن گفته می‌شود که که فایلهای جدید ساخت در بازار نیست و حالا میگویند فایل های جدید ساخت مشتری ندارد واقعا این مافیای مسکن قاطی کرده و دیگه هماهنگیشو از دست داده

    پاسخ

    • گلریز مرادیانی

      26 دی 1400 در 8:02 ق.ظ

      سلام
      با تشکر از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …