هزینه ساخت مسکن در تهران چقدر است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هزینه‌های ساخت مسکن در شهر تهران حدودا بین ۲۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع است که ۴۰ درصد مربوط به زمین، ۴۰ درصد هزینه‌های مصالح و ساخت، ۱۰ درصد خدمات مهندسی و دستمزد و ۱۰ درصد عوارض شهرداری و تاسیسات شهری می‌شود.
هزینه ساخت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از ایسنا، ابوالحسن میرعمادی کارشناس بازار مسکن معتقد است که از طریق نظام ساخت و ساز سنتی فعلی نمی‌توان نسبت به هزینه ساخت مسکن امیدوار بود.

او تنها راه کاهش قیمت مسکن را صنعتی‌ سازی مسکن می‌داند و در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر انبوه‌سازان ایرانی در کشورهای دیگر مثل ونزوئلا در حال اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی‌سازی هستند، اما در کشور خودمان به دلیل نبود سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب از این مدل کمتر استفاده می‌شود.

بر اساس گفته این کارشناس بازار مسکن، مدیریت و اجرای طرح ساخت شهرک اکباتان در دهه ۴۰ شمسی بر عهده ایرانی‌ها بود و در آن زمان برای کاهش هزینه‌ها صفر تا صد پروژه توسط شرکت سازنده مدیریت شد.

میرعمادی افزود: بدین صورت که شرکت سازنده با در اختیار گرفتن خط تولید کارخانجات، هزینه‌های واسطه‌گری مصالح ساختمانی را حذف کرد.

هزینه ساخت مسکن

این کارشناس بازار مسکن، حذف یا کاهش قیمت زمین و کاهش مدت زمان اجرای پروژه را در کنترل هزینه ساخت مسکن موثر دانست و گفت: دولت می‌تواند زمین‌های خود را به صورت فروش اقساطی طولانی مدت در اختیار سازندگان قرار دهد.

او می‌گوید: سیستم ساخت نیز باید صنعتی و نیمه صنعتی شود که تا مدت زمان اجرای پروژه کاهش پیدا کند و هزینه دستمزد پایین بیاید. در حال حاضر نیمی از هزینه‌هایی که سازندگان برای دستمزد پرداخت می‌کنند هدر می‌رود و در واقع هزینه‌های غیرمفید است.

مطلب پیشنهادی:  سواستفاده زمین‌خواران از تعطیلات نوروز

وی کاهش هزینه عوارض شهرداری را از دیگر راهکارهای پایین آمدن هزینه‌ ساخت مسکن دانست و گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از نقدینگی سازندگان را دستگاه‌های خدماتی دریافت می‌کنند که هزینه‌های آن به خریدار نهایی تحمیل می‌شود.

او با بیان اینکه نوسانات اقتصادی تاثیر منفی روی بازار ساخت و ساز دارد، گفت: بالغ بر ۱۲۰۰ حرفه و صنعت با بخش مسکن مرتبط هستند که تحرک مسکن می‌تواند به رونق اقتصادی و افزایش اشتغال منجر شود.

او بر این باور است که قیمت مسکن به شرط سیاست‌گذاری اصولی و صنعتی‌سازی می‌تواند کاهش پیدا کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «عملکرد ضعیف در شناسایی خانه‌های خالی از سکنه» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …