عملکرد ضعیف در شناسایی خانه‌های خالی از سکنه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به اذعان مسئولان، با گذشت بیش از پنج سال از آغاز به کار فرآیند شناسایی خانه های خالی، تنها کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به عنوان خانه خالی از سکنه در کشور شناسایی شدند.
مالیات بر خانه های خالی

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از روزنامه جوان، با وجود گذشت چند سال از موعد راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان جهت اخذ مالیات از خانه‌های خالی هنوز این اقدام به جایی نرسیده است.

در حالی که بازار مسکن یکی از پر ارزش‌ترین بازارهای موجود در کشور است و به‌ زعم کارشناسان اقتصادی با وضع انواع مالیات بر این بازار می‌توان پایه‌های درآمدی پایدار برای دولت ایجاد کرد، متأسفانه هنوز سیستم شناسایی واحدهای مسکونی بلااستفاده و کم‌استفاده در دولت آنقدر ضعیف است.

از سوی دیگر اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تا پایان سال ‌۹۵ بیش از ۵ میلیون مسکن خالی از سکنه و کم‌استفاده در کشور وجود دارد.

شناسایی خانه های خالی

اما با توجه به پیش‌بینی تحلیلگران امکان دارد که امروز تعداد خانه‌های خالی از سکنه از مرز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در کشور گذشته باشد، در این بین از آنجایی که اغلب معاملات مسکن از جنس سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی و معاملات مکرر است، تعیین‌تکلیف خانه خالی از سکنه از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

از سمت دیگر آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد تنها یک‌ میلیون و۳۰۰‌ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور شناسایی شده‌ است که از این تعداد نیز فقط ۱۲۰‌هزار مالک خانه خالی، اقدام به ورود اطلاعات به سامانه ملی املاک و اسکان (سامانه شناسایی خانه‌های خالی) کرده و اظهار کرده‌اند واحد مسکونی آن‌ها خالی از سکنه است.

مطلب پیشنهادی:  هزینه سنگین مسکن در سبد خانوار کاهش می‌یابد

همچنین بنا به اظهارات سازمان امور مالیاتی از مجموع کل خانه های خالی تنها حدود ۲‌هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی به عنوان خانه خالی از سکنه محرز شده است.

سال‌ها بعد از تصویب قانون دریافت مالیات از خانه های خالی تنها یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد به عنوان خانه خالی احصا و از این تعداد هم فقط حدود ۲‌هزار و۴۵۰‌هزار واحد به عنوان خانه خالی از سکنه نهایی شده‌ است.

مطالعه بیشتر: مطلب «مواجه شدن تهرانی‌ها با مزاحمت جدید ساختمانی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …