10 سال زمان، برای احیای بافت‌های فرسوده تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کلانشهر تهران سالهاست که با معضل «بافت فرسوده» گریبانگیر است؛ موضوعی که به زعم کارشناسان حداقل ۱۰ سال زمان لازم است تا بخشی از آن احیا شود.
کلانشهر تهران

به گزارش  دلتا مگ به نقل از روزنامه همشهری، قریب به دو دهه است که مدیریت شهری و دولت‌ها همواره در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده کلانشهر تهران و دیگر شهرها طرح‌ها و ایده‌های مختلفی را ارائه داده‌اند، با این حال هنوز بخش زیادی از شهر تهران با بافت‌های ناپایدار، فرسوده و ناایمن مواجه است.

بافت‌هایی که علاوه بر قدیمی بودن و پایین بودن سطح خدمات عمومی و رفاهی آن ها، هم چهره شهر را خاکستری کرده‌اند و هم خطر بزرگ ناپایداری در صورت وقوع حوادثی همچون زلزله را در پی دارند.

در حال حاضر به منظور تشویق مردم به نوسازی منازل خود، تسهیلات متعددی از جمله پرداخت ۱۲۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای نوسازی خانه‌های موجود در بافت فرسوده به شهروندان اعطا می‌شود.

هر چند که میزان تسهیلات اعطایی به شهروندان در سال‌های گذشته نسبت به پیش از آن کاهش یافته و همین امر نیز درصد نوسازی را کاهش داده است، با این حال جریان نوسازی بافت فرسوده در تهران و در سطح کشور هرچند با سرعت کم، همچنان در جریان است.

بافت فرسوده

به طوری که میزان نوسازی در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ نسبتاً بالا بوده و سالیانه به حدود پنج درصد رسیده بود. این در حالی است که در حال حاضر به دلیل کاهش تسهیلات این رقم به دو درصد رسیده است.

به همین منظور برای بررسی جزئیات جریان نوسازی در کلانشهر تهران و طرح‌های پیش رو، به گفتگو با کاوه حاج علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نشستیم هفته گذشته منتشر شد و بخش دیگر آن را در ادامه می‌خوانید.

مطلب پیشنهادی:  اکباتان شهرکی مدرن در قلب پایتخت

عدد نوسازی در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ که بالا بود سالیانه به حدود پنج درصد رسیده بود یعنی در آن سال‌ها چهار یا پنج درصد از مساحت بافت‌های فرسوده در طی سال نوسازی می‌شد و اکنون این رقم به دو درصد رسیده است.

این موضوع بدان معناست که سالیانه حدود دو درصد از مساحت بافت فرسوده نوسازی می‌شود. البته این اعداد مربوط به تهران است و وقتی از این شهر خارج می‌شویم، وضعیت بدتر از این خواهد بود.

کل پیشرفت برنامه نوسازی بافت فرسوده در کشور زیر ۲۰ درصد است. پیشرفت برنامه نوسازی بافت فرسوده تهران نزدیک ۵۰ درصد است به این دلیل است که به طور مشخص در ۱۲ سال گذشته شهرداری تهران حمایت‌های ویژه‌ای از این موضوع داشته و باعث شده که این جریان سرعت قابل توجهی یابد.

مطالعه بیشتر: مطلب «نگاهی به وضعیت قیمت مسکن در میرداماد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …