ساخت مسکن با رکود 18 درصدی همراه است

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
کارنامه شش ماه اول ۱۴۰۰ بازار ساخت‌وساز در کشور از رکود ساختمانی در سال جهش تولید مسکن حکایت دارد.
رکود ساخت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، می‌توان گفت کارنامه مسکن‌سازی دولتی در نیمسال اول ۱۴۰۰، عملا نشان‌دهنده مردود شدن عملکردهاست؛ زیرا رکود ساخت مسکن تا مرز 18 درصد پیش رفت.

افت ۱۸ درصدی حجم ساخت مسکن در نخستین سال اجرای برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال در آمارها به خوبی قابل مشاهده است.

در سال اول اجرای برنامه ساخت یک میلیون مسکن در کشور، در شش ماه اول تنها ۱۹۷ هزار واحد مسکونی در کشور مجوز ساخت دریافت کرد و در پروسه احداث قرار گرفت. این در حالی است که باید ۵۰۰ هزار واحد در برنامه ساخت نیمسال اول ۱۴۰۰ قرار می‌گرفت.

برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در همان سال ۹۹ در کشور آغاز شده بود. تابستان امسال با تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، قرار شد تمام برنامه‌های قبلی و جدید خانه‌‌سازی دولتی در طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن قرار گرفته و این تیراژ سالانه، برای چهار سال متوالی ادامه یابد.

مطابق با آمارهای رسمی، در شش ماه اول سال جاری و در حالی که انتظار می‌‌رفت دست‌‌کم ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود، تنها ۱۹۷ هزار واحد مسکونی در پروسه ساخت قرار گرفت.

مطلب پیشنهادی:  آغاز ششمین دوره ثبت نام مسکن حمایتی

آمارها خبر از تحقق تنها ۳۹ درصد از برنامه ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در شش ماه دارند و نشان می‌دهد ۶۱ درصد از برنامه مذکور در نیمسال اول ۱۴۰۰ عملا محقق نشده است. همچنین نشان از تشدید رکود ساختمانی در کشور در نیمسال اول جاری دارد.

تیراژ عرضه جدید به بازار مسکن براساس اطلاعات مربوط به واحدهای مسکونی که در تابستان امسال مجوز ساخت دریافت کرده‌‌اند همچنین در مقایسه با تابستان سال گذشته ۹/ ۳۱ درصد افت کرد. این موضوع حاکی از افزایش عمق رکود در بازار فعالیت‌‌های ساختمانی در سال‌جاری است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «7 منطقه تهران در معرض فرونشست زمین هستند» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …