نکاتی که در معاملات پیش فروش ساختمان باید دانست

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس ماده ۴ قانون پیش‌فروش ساختمان، تنها ساختمان‌هایی قابل پیش‌فروش هستند که مطابق با نظر کتبی مهندس ناظر، عملیات پی‌ریزی ساختمان به اتمام رسیده باشد.
احداث مسکن

کلاهبرداری از طریق معاملات پیش فروش ساختمان و فروش یک واحد مسکونی به چند نفر از جمله مشکلات حقوقی شایع در کشور ماست که نیاز به اطلاعات کافی در این خصوص دارد؛ پس مقاله «مجله ملکی دلتا» را تا پایان بخوانید.

تا پیش از سال ۱۳۸۹ که قانون پیش‌فروش ساختمان تصویب شود، هیچ معیار و ضابطه مشخصی برای پیش‌فروش ساختمان در کشور وجود نداشت و سازنده می‌توانست یک واحد مسکونی را به چند نفر بفروشد یا حتی بعد از گرفتن پول از متقاضی، کار را نیمه‌تمام رها کرده و فرار کند.

براساس قانون پیش‌فروش ساختمان، سه دسته از افراد می‌توانند اقدام به پیش‌فروش ساختمان کنند و سایر افراد حق چنین اقدامی را ندارند. اول، مالک رسمی زمین است که به عنوان «پیش‌فروشنده» می‌تواند با متقاضی یا «پیش خریدار» قراردادی منعقد کند.

دوم، کسانی هستند که خودشان مالک زمین نیستند، اما به عنوان سرمایه‌گذار با مالک زمین توافقی منعقد کرده‌اند تا ملک را ساخته و بخشی از ساختمان را در ازای سرمایه خود برداشته و بخشی را هم به مالک زمین در ازای آورده مالک به او تسلیم کنند

سوم، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که به عنوان مستأجر، زمین اوقافی، دولتی یا ملی را اجاره کرده‌اند و اجازه ساخت ملک در آن را کسب کرده‌اند.بدانید که زمینی که هنوز تخریب یا زمینی که هنوز عملیاتی در آن اجرا نشده یا اگر اجرا شده، ولی عملیات پی‌ریزی آن انجام نشده است، قابل پیش‌فروش نیست.

مطلب پیشنهادی:  اتهام امضافروشی مهندسان ناظر را قبول نداریم

نکاتی مهم در معاملات پیش فروش ساختمان

نکاتی مهم در معاملات پیش فروش ساختمان

قرارداد پیش‌فروش ساختمان باید به صورت سند رسمی در یکی از دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و هرگونه قرارداد دیگری که در دفاتر مشاور املاک یا با نام قرارداد با کدرهگیری منعقد شود، فاقد ارزش قانونی بوده و اعتباری ندارد.

در صورت بروز هرگونه اختلاف در قرارداد‌های پیش‌فروش ساختمان، حل اختلاف از طریق داوری باید حل و فصل شود.

اگر سازنده به طور کلی از انجام تعهدات خود سرباز بزند، خریدار حق دارد که نسبت به تأخیر در اجرای عملیات از سازنده خسارت دریافت کنداگر اشخاصی بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیش‌فروش ساختمان یا بدون اخذ مجوز اقدام به درج یا انتشار آگهی پیش‌فروش ساختمان کنند، به حبس از ۹۱ روز تا یک‌سال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «روش‌های استعلام سند ملکی را بشناسیم» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …