تخریب و نوسازی «املاک کلنگی» کاهش یافت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تازه‌‌‌ترین گزارش رسمی «سندیکای شرکت های ساختمانی نشان می‌دهد، میزان سفارش تخریب و نوسازی از ناحیه مالکان املاک کلنگی کاهش چشمگیری یافته است.
خانه‌های کلنگی

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از دنیای اقتصاد، آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در آذرماه، میزان تخریب و نوسازی املاک کلنگی در آبان و آذرماه پایین بوده اما در آذرماه وضعیت بدتر از آبان گزارش شده است.

این موضوع می‌تواند متاثر از مسائل مختلفی باشد که یکی از آنها به انتظارات مالکان زمین بازمی‌گردد. با وجود اینکه انتظارات قیمتی غالب در بازار مسکن طی دوماه اخیر افزایشی نبوده و در نتیجه بازار معاملات آپارتمان از ثبات نسبی قیمتی برخوردار بوده است، اما به نظر می‌رسد تلقی مالکان زمین با مالکان آپارتمان قدری متفاوت است.

در واقع با توجه به اینکه ذخیره زمین و کلنگی در شهری مثل تهران به مراتب کمتر از آپارتمان‌‌‌های آماده عرضه به بازار فروش است، تلقی مالکان زمین این است که اگر دست نگه دارند، ممکن است در آینده بتوانند با قیمت بالاتری املاک خود را بفروشند یا از مشارکت در تخریب و نوسازی نفع بیشتری ببرند.

املاک کلنگی

البته بر اساس تازه‌‌‌ترین گزارش رسمی مرکز آمار ایران که به تازگی منتشر شد، بهار امسال میانگین قیمت هر مترمربع زمین در شهر تهران به 45‌ میلیون و 960‌ هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با فصل قبل یعنی زمستان 99 فقط حدود سه ‌درصد رشد داشته است. این در حالی است که تورم فصلی زمین در زمستان پارسال معادل هشت ‌درصد و در فصل‌‌‌‌‌‌های قبل از آن نیز همواره دو رقمی بود.

مطلب پیشنهادی:  حکیمیه محله‌ای مناسب برای خرید آپارتمان

تورم نقطه به نقطه در بازار معاملات زمین نیز در بهار امسال در مقایسه با تورم نقطه به نقطه فصول قبل از آن در سال 99 کاهش یافته است. بر این اساس تورم نقطه‌‌‌ای زمین در معاملات بهار امسال 80‌ درصد گزارش شد که این میزان در زمستان 99 حدود 114‌ درصد بود.

این آمارها به روشنی نشان می‌دهد تب تند تورم زمین در حال پایین آمدن است و کاهش سرعت رشد قیمت زمین و کلنگی که از سال گذشته آغاز شده، دست‌‌‌کم در بهار امسال نیز ادامه پیدا کرده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «نظارت در حوزه مصالح ساختمانی ضعیف است» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …