تورم حاکم بر بازار مصالح ساختمانی، قیمت آپارتمان را افزایش داد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انتظار افزایش فعالیت ساختمانی در دی‌‌‌ماه یکی از مواردی است که اغلب شرکت‌های ساختمانی روی آن اتفاق‌نظر دارند.
تورم بازار مصالح ساختمانی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، افزایش قیمت آپارتمان پیش از هر چیز نشات گرفته از وضعیت تورم بازار مصالح ساختمانی بوده که بر آن سایه افکنده است.

تازه‌‌‌ترین گزارش رسمی «شامخ ساختمان» که در آذرماه انجام شده نشان می‌دهد انتظار افزایش فعالیت ساختمانی در دی‌‌‌ماه یکی از مواردی است که اغلب شرکت‌های ساختمانی روی آن اتفاق‌نظر دارند.

فعالان بازار مسکن از قبیل فروشنده‌‌‌ها، واسطه‌‌‌ها و سازنده‌‌‌ها قیمت دلار را به عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین متغیرهای اثرگذار بر قیمت مسکن در بازار به رسمیت شناخته‌اند و در وقوع جهش قیمت مسکن نقش اساسی می‌دانند.

شاخص فروش در آذرماه به حدود 44 رسیده که نسبت به 41 واحد در آبان بهبود خفیف نشان می‌دهد و به منزله افزایش جزئی فروش است اما این بهبود در حدی نبوده که بتواند بازار مسکن را از رکود خلاصی ببخشد و در نتیجه شاخص فروش در آخرین ماه پاییز همچنان زیر 50 باقی مانده است.

فقدان استطاعت خرید مسکن از ناحیه متقاضیان مصرفی یکی از موانع مهم پیش روی فعالان ساختمانی است که سبب سلب انگیزه فعالیت میان آنها می‌شود.

تورم حاکم بر بازار مصالح ساختمانی،

تورم بازار مصالح ساختمانی

شامخ ساختمان نشان می‌دهد در اواخر پاییز تب قیمت مصالح همچنان بالا بوده و تورم در این بازار روی قیمت تمام شده محصولات و خدمات صنعت ساختمان نیز اثر گذاشته است.

مطلب پیشنهادی:  هر آنچه باید درباره خرید خانه در تهران بدانید

سطح جدید تورم در بازار معاملات زمین در شهر تهران نشان می‌دهد بازار زمین هم مثل بازار مسکن در سال جدید به سمت آرام شدن قیمت حرکت کرده است.

بررسی‌‌‌‌‌‌ها درباره علت نزدیک به صفر شدن شیب تورم زمین بعد از سه سال پیاپی جهش قیمت نشان می‌دهد دو عامل مهم شامل «کاهش تقاضای غیرمصرفی» از یکسو و «رکود ساختمانی و به دنبال آن کاهش تقاضای مصرفی خرید ملک کلنگی» از سوی دیگر در این ماجرا نقش داشته است.

در صورتی که بازار معاملات مسکن از ناحیه بازگشت متقاضیان مصرفی رونق پیدا کند، انتظارات مثبت در میان سازنده‌‌‌ها تقویت خواهد شد و این موضوع می‌تواند به رونق ساخت‌وساز و به دنبال آن رونق پایدار و مانای بازار مسکن بینجامد.

پیشهاد مطالعه: مطلب «کاهش قیمت مسکن به این شرط میسر است» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …