کاهش تقاضای خرید ملک کلنگی

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
شرایط فعلی در بازار معاملات زمین نشان می‌دهد این بازار هم‌‌اکنون در فاز گذار از دوره جهش و التهاب دست‌‌کم سه ساله قیمتی قرار گرفته است
خرید ملک کلنگی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، کاهش تقاضای غیرمصرفی و رکود ساختمانی و کاهش تقاضای خرید ملک کلنگی منجر به آرام شدن تورم بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی در پایتخت شده است.

بهار امسال تورم  خرید ملک کلنگی در پایتخت به ۳درصد رسید که در مقایسه با تورم فصلی میانگین ۲۱درصدی در سال گذشته، بیانگر یک تغییر معنادار در بازار زمین است.

مهم‌ترین دلیل جهش شدید قیمت زمین به‌ویژه در سه سال اخیر مربوط به افزایش فعالیت‌‌های سفته‌‌بازی و سرمایه‌‌گذاری در این بازار تحت تاثیر انتظارات تورمی و افزایش ریسک‌‌های غیراقتصادی است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد هم‌‌اکنون نسبت متوسط قیمت زمین به متوسط قیمت مسکن در شهر تهران 56/ 1 است. سال گذشته نسبت میانگین قیمت زمین به میانگین قیمت مسکن در شهر تهران برابر با 53/ 1 بود.

این نسبت که در زمستان سال 99 به 56/ 1 رسید در بهار نیز ثابت ماند. ثابت ماندن این نسبت در واقع نتیجه آرام شدن موتور تورم زمین در نخستین فصل از سال 1400 است.

مطلب پیشنهادی:  احداث چهار میلیون واحد مسکونی زمانبر خواهد بود

در صورت ادامه رکود در بازار ساخت‌وساز و کاهش تقاضای مصرفی در بازار زمین و همچنین کاهش قیمت مسکن، نسبت میانگین قیمت زمین به متوسط قیمت مسکن به سمت بالا حرکت کرده یا ثابت باقی می‌‌ماند.

در بهار امسال از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین املاک مسکونی کلنگی در مناطق 22‌گانه شهر تهران، منطقه 5 با 5/ 9 درصد بیشترین سهم و منطقه 8 با 8/ 1 درصد دارای کمترین سهم بوده‌‌اند. متوسط مساحت زمین‌‌های مسکونی که در بهار امسال در شهر تهران خرید‌وفروش شده‌‌اند نیز 445 مترمربع بوده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اعطای تسهیلات مسکن عامل رونق بخش‌های مختلف اقتصاد» مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…