ترکیه و دبی مقصد جدید انبوه‌سازان ایرانی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس اطلاعات منتشر شده از مردادماه سال گذشته تا سال جاری میزان معاملات مسکن در تهران با کاهش 40 درصدی همراه بوده است که در همین دوره ذکر شده تقاضای ایرانیان برای خرید خانه در ترکیه ۲۱ درصد رشد داشته است.
واحد مسکونی در ترکیه

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از تجارت نیوز، این موضوع در حالی است که خبرها حاکی از کوچ انبوه‌سازان به ترکیه و دبی دارد؛ موضوعی که دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران به آن صحه می‌گذارد و می‌گوید: خرید خانه در ترکیه تنها به وضعیت اقتصادی ایران ارتباط ندارد بلکه این حجم از خرید و سرمایه‌گذاری توسط ایرانی‌ها در کشورهای اطراف دلیل دیگری دارد.

رامین گوران اوریمی به تغییر موقعیت سازندگان مسکن در ایران تاکید کرد و گفت: سازندگان در ایران برای اخذ جواز ساخت و ساز کلافه می‌شوند. یعنی سازنده باید حدود هشت ماه برای اخذ جواز دوندگی کند. این در حالی است که در ترکیه و دوبی به سرعت و کمتر از یک ماه مجوز برای سازندگان و دیگر فعالان اقتصادی صادر می‌شود.

کوچ انبوه‌سازان به کشورهای اطراف دو دلیل دارد: به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تورم و گرانی، قدرت خرید ایرانیان برای خرید خانه در ایران کاهش پیدا کرده است.

میزان معاملات مسکن

از طرفی خرید خانه در مناطق گران‌تر تهران هم کمتر شده و افراد زیادی سرمایه خود را صرف خرید خانه در کشورهای دیگر از جمله ترکیه کرده‌‌اند. بنابراین وضعیت بازار مسکن راکد است و تقاضایی برای خرید خانه وجود ندارد. از این‌رو انبوه‌سازان در ایران بیکار مانده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  سرمایه‌گذاری طلایی، با خرید آپارتمان در پردیس

دومین مساله که منجر به کوچ انبوه‌سازان شده بروکراسی اداری در ایران است. گویا کاغذبازی‌ها باعث از بین رفتن سرمایه و کوچ سرمایه‌گذاران ایرانی شده است.

گفتنی است که مساله مهاجرت انبوه‌سازان علاوه بر خروج سرمایه از کشور، تاثیر منفی دیگری هم دارد. در اقتصاد ما بخش مسکن پیشران رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود. با توقف و یا کاهش ساخت و ساز در ایران دیگر صنایع نیز وارد رکود تازه‌ای می‌شوند و این رکود می‌تواند بر نرخ رشد اقتصادی و اشتغال تاثیر منفی بگذارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت خانه های لاکچری در فرمانیه» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …