روش‌های استعلام سند ملکی را بشناسیم

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مزایای مهم استعلام سند ملکی این است خریدار اطمینان حاصل می‌کند که فروشنده مالک واقعی است و سند مالکیت جعلی نیست.
استعلام سند ملکی

خریدار قبل از انجام معامله باید با استعلام سند ملکی به خوبی از اوضاع حقوقی و معتبر بودن سند ملک از لحاظ قانونی اطمینان حاصل نماید. بنابراین مقاله «مجله ملکی دلتا» را تا پایان بخوانید.

با استعلام سند از اعتبار آن مطمئن خواهید شد و همچنین مانع از بروز کلاهبرداری افراد سودجو می‌شوید. از این رو اولین اقدام برای استعلام مراجعه به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد.

افراد با استفاده از شناسه یکتای استعلام یا کد پیگیری می‌توانید از طریق سامانه الکترونیکی سند را استعلام کنند‌. افرادی که یک سند ملکی دارند، برای پیشگیری از کلاهبرداری‌ها و اشتباهات قانونی باید مراجعه به سامانه الکترونیکی ثبت اسناد و املاک کشور را فراموش نکنند

آدرس سایت سامانه ثبت اسناد و املاک کشور ssaa.ir می‌باشد. این سایت خدمات مرتبط به اسناد مالکیت را ارائه می‌دهد. افراد دارای سند با مراجعه به این سایت مراحل استعلام سند ملک خود را انجام می‌دهند.

علاوه بر مراجعه به سامانه الکترونیکی به صورت حضوری نیز می‌توان به مراکز ثبت اسناد و املاک مراجعه کرد و مراحل استعلام سند را انجام داد.

یکی از مهمترین اطلاعات مورد نیاز در این سامانه، شناسه یکتای استعلام است. شناسه یکتای استعلام کدی 18 رقمی است که مختص همان فرد است. در واقع کد رهگیری هر فرد با افراد دیگر متفاوت است. با استفاده از کد می‌توانید از معتبر بودن سند املاک خود آگاه شوید‌.

استعلام سند ملکی با استفاده از پلاک ثبتی

استعلام سند ملکی با استفاده از پلاک ثبتی

برای استفاده از این روش لازم است که به اداره ثبت اسناد و املاک در محل زندگی خود مراجعه کنید و استعلام سند خود را درخواست کنید. توجه داشته باشید که برای درخواست استعلام حتما حضور مالک ملک ضرورت دارد و کسی به جز او نمی‌تواند اقدامات مربوط به استعلام را انجام دهد.

مطلب پیشنهادی:  قیمت هر واحد مسکن ملی چند؟

به دلیل اینکه اطلاعات مربوط به پلاک ثبتی و سند ملکی جزء اطلاعات شخصی افراد است، فقط به در خواست همان فرد انجام خواهد شد. فقط در صورتی که فرد دارای حکم قضایی از دادگاه باشد، می‌تواند به عنوان نماینده مالک این کار را انجام دهد.

راههای استعلام اسناد تک برگی

برای استعلام اسناد تک برگی دو روش وجود دارد. در روش اول به صورت آنلاین می‌توانید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید و با وارد کردن شماره سند و اطلاعات دیگری که در سند مندرج شده است، استعلام خود را انجام دهید.

روش دوم مراجعه حضوری به یکی از دفاتر ثبت اسناد و املاک در نزدیکی محل زندگی و ارائه درخواست استعلام توسط مالک می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقوقی «نکات حقوقی درخصوص صدور پروانه ساختمانی» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…