افزایش بی سابقه 70 درصدی دستمزد کارگران ساختمانی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فعالان ساختمانی از افزایش 70 درصدی دستمزد کارگران ساختمانی خبر می‌دهند و می‌گویند: هزینه مربوط به دستمزد نیروی کار در مقایسه با سه سال گذشته رشد بسیار تندی داشته است.

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد، بعد از جهش «زمین»، تورم «مسکن» و صعود «مصالح‌‌‌»، نوبت به «دستمزد ساخت» رسیده است.

مرکز آمار ایران به تازگی از افزایش ۷۳ درصدی دستمزد عوامل انسانی شاغل در پروژه‌‌‌های ساختمانی در ۶ ماه اول سال جاری در مقایسه با ۶ ماه اول سال قبل خبر داده است. این میزان افزایش دستمزد، رقمی کم‌‌‌سابقه به لحاظ افزایش حق‌‌‌الزحمه نیروهای انسانی شاغل در پروژه‌‌‌های ساختمانی است.

این افزایش کم‌‌‌سابقه در سطح دستمزد نیروهای شاغل در پروژه‌‌‌های ساختمانی، چهارمین شوک وارد به سازنده‌‌‌ها از ناحیه جهش هزینه‌‌‌های ساخت مسکن طی ۴ سال اخیر است.

در واقع از اواخر سال ۹۶ تا پایان سال ۹۹ و در ادامه ۶ ماهه اول سال جاری، سازنده‌‌‌ها و بساز وبفروش‌‌‌ها با چهار شوک عمده وارد شده به بازار ساخت مواجه شدند. شوک‌‌‌هایی که طی چهار سال گذشته با دشوار کردن شرایط فعالیت در بازار ساخت‌وساز و افزایش هزینه‌‌‌ها، منجر به افزایش عمق رکود در بازار ساخت وساز و تداوم آن برای هفتمین سال پیاپی شده است.

کارگران ساختمانی

برخی از کارشناسان معتقدند از آنجا که دستمزد عوامل انسانی شاغل در پروژه‌‌‌های ساختمانی نیز بخشی از مولفه‌‌‌ها و آیتم‌‌‌های ساختمانی است، این میزان افزایش را می‌‌‌توان به عنوان تلاشی در جهت جبران جاماندگی سطح دستمزدها از قیمت سایر مولفه‌‌‌های ساختمانی محسوب کرد.

این در حالی است که برخی از سازنده‌‌‌ها و فعالان ساختمانی از اثر تورم عمومی بر افزایش سطح دستمزدها خبر می‌‌‌دهند. تورم عمومی در کشور در۶ ماه اول سال جاری در مقایسه با ۶ ماه اول سال ۹۶ سه برابر افزایش یافته است و این موضوع نیز در دستمزد نیروهای کار ساختمانی منعکس شده است.

مطلب پیشنهادی:  با چقدر سرمایه می‌توان در محله بهار صاحبخانه شد؟

سازنده‌‌‌ها می‌گویند اگر چه بازار ساخت وساز از ناحیه صدور مجوزهای جدید ساختمانی در حالت رکود قرار دارد، اما کماکان جریان ساخت پروژه‌‌‌های ساختمانی که در سال‌‌‌های گذشته مجوز ساخت دریافت کردند، ادامه دارد.

بنابراین نمی‌‌‌توان گفت نیروهای انسانی شاغل در پروژه‌‌‌های ساختمانی بیکار هستند تا با هر سطح دستمزدی یا با حداقل افزایش حاضر به کار باشند.

دستمزد کارگران ساختمانی هزینه ساخت را افزایش داد

آنطور که سازنده‌های مسکن می‌‌‌گویند هم اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد از افزایش هزینه‌‌‌های ساخت مسکن ناشی از افزایش دستمزدهاست. با این حال برآوردها حاکی است به دنبال جهش قیمت زمین و مصالح، سهم دستمزد از هزینه ساخت نسبت به سال‌‌‌های اخیر کمتر از سهم این آیتم در هزینه‌‌‌های ساخت قبل از دوره جهش قیمت مسکن شده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «چه تعداد مهندس بیکار ساختمانی داریم؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …