سامانه املاک، پای وزیر را به مجلس باز می‌کند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از احضار وزیر راه و شهرسازی به مجلس به جهت گزارش پیشرفت سامانه املاک خبر داد.
کمیسیون عمران مجلس

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، اقبال شاکری نماینده مجلس در این رابطه می‌گوید: مجلس به ویژه کمیسیون عمران بر اجرای کامل و نهایی شدن ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، عزم و اراده جدی دارد.

او با بیان اینکه با توجه به دستور کار دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت سیزدهم، سامانه ملی املاک و اسکان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: سامانه املاک و اسکان یک زیرساخت مهم محسوب می‌شود و کمیسیون عمران به صورت مستمر پیگیر پیشرفت و تکمیل اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی است.‌

شاکری با اشاره به اینکه از ثمرات نهایی شدن ثبت اطلاعات در این سامانه می‌توان به مشخص شدن تعداد خانه‌های خالی اشاره کرد، گفت: با ارجاع خانه‌های خالی به سازمان مالیاتی کشور و مشمول مالیات قراردادن آن‌ها نیمی از این خانه‌ها احصاء شده است.

او به یکی از دلایل عدم استقبال از سامانه املاک و اسکان کشور، ضعف اطلاع‌رسانی دانست و افزود: متأسفانه شاهد عدم پیشرفت این سامانه هستیم.

سامانه املاک و اسکان

نماینده مردم تهران با تشریح روند تکمیل اطلاعات در سامانه مذکور گفت: بخشی از اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت در سامانه ملی املاک و اسکان، از دستگاه‌های اجرایی کشور دریافت می‌شود و وزارت راه به راستی‌آزمایی اطلاعات دریافتی و خوداظهاری می‌پردازد.

این نماینده مجلس اضافه کرد این دستگاه‌ها بنا بر درخواست وزارت راه‌ و شهرسازی موظف هستند، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سامانه املاک و اسکان قرار دهند و در غیر این صورت با پیگیری قضائی و اعمال قانون مواجه می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  قیمت اوراق برای مجردها و متاهل‌های تهرانی

شاکری با انتقاد به اینکه مردم در جریان کارکرد سامانه املاک و اسکان قرار نگرفتند، تصریح کرد: دولت بایستی با اطلاع‌رسانی مناسب و توضیح ثمرات تکمیل و نهایی شدن ثبت اطلاعات در این سامانه، مردم را به ثبت اطلاعات خود در این سامانه تشویق کند. طبیعتاً اگر مردم از ثمرات این طرح آگاه شوند، به عنوان یک وظیفه عمومی از آن استقبال خواهند کرد.

او معتقد است که فرآیند ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی بدون اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی کافی آغاز به کار کرد و به همین دلیل مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

او بر این باور است که دولت قبل اهتمام جدی برای به نتیجه رساندن این طرح نداشت و افزود: آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مستعفی دولت دوازدهم علاوه بر اینکه عزم جدی برای ساخت مسکن نداشت، نیازی هم مبنی بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی و ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی افراد احساس نمی‌کرد؛ به همین خاطر راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان در دوره‌ای طولانی متوقف شده بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «با 2 میلیارد نقدینگی در کدام مناطق می‌توان خانه خرید؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …